sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

יוזמות שינוי ברמה המקומית _ יוזמות ברמה המקומית , הן בארץ והן בחו״ל , שימשו בחלקן מודל להרחבה ויישום במקומות נוספים . חלקן יושמו כחלק מניסוי אמפירי , המלווה בתצפיות ובבדיקה שיטתית , וחלקן לא . בין היוזמות ההיסטוריות הידועות יש לציין את ניסוי סמרהיל באנגליה , את פעילותו של יאנוש קורצ׳אק , את בית הספר שהקים רודולף שטיינר בגרמניה , את בית הספר הניסויי שהקים הפילוסוף ג׳ון דיואי באוניברסיטת שיקגו ואת בית הספר של מריה מונטסורי ברומא ( שם ) . דפוס מודרני של שינוי מקומי מבוסס לעתים קרובות על טכנולוגיות מידע ותקשורת שמשחררות את הלמידה מכפיפות למקום ולזמן . דוגמה בולטת היא האוניברסיטה הפתוחה , שבין עקרונותיה שימוש אינטנסיבי באמצעי תקשורת עדכניים להוראה ולמידה , הגמשת מסגרות הלמידה והתאמתן לתלמיד ולביקושים , טשטוש ההבדלים הגאו - תרבותיים בין מרכז לפריפריה . דוגמה עדכנית נוספת היא ניסוי שנערך באוניברסיטת תל אביב ומהווה פיתוח לרעיונותיו של דיואי _ לערוך מחקר חינוכי במסגרת טבעית ואורגנית של בית הספר . הניסוי מושתת על תפיסת השונות הבין - אישית כמקור ברכה ועושר אינטלקטואלי , שימוש בסביבת למידה דיגיטלית כמענה לצורכי למידה אישיים , הגמשת מסגרות ההוראה והלמידה בזמן ובמרחב ואימוץ עקרונות של בית הספר כארגון לומד , שמפיק לקחים ומיישמם . הניסוי מלווה במחקרי שדה ובהערכה חיצונית לאורך זמן . נתוני המחקר מצביעים על עלייה של 30 אחוז בציוני התלמידים ( שם ) . רפורמות בחינוך יכולות להסתייע בתאגידי מחשבים וכך לגייס טכנולוגיה עדכנית לצורכי לימוד , ביוזמת חברת הייטק ובשיתוף גורמי חינוך . חלק מן היוזמות ברמה המקומית שימשו דגם להרחבה ויישום במקומות נוספים . בין היוזמות ההיסטוריות הידועות : ניסוי סמרהיל , פעילותו של יאנוש קורצ ' אק , בית הספר שהקים רודולף שטיינר וזה שהקימה מריה מונטסורי . יוזמות חשובות נוספות בישראל מופעלות במסגרת בתי ספר ניסוייים מקומיים כחלק ממודל המשלב מאמצים ברמה ארצית ומקומית ומופעל על ידי גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך . במסגרת זו בתי ספר ניסוייים פועלים בליווי של מסגרת תאורטית ורק אחרי שעמדו במבחן קבלה . במשך חמש שנים מקבל בית הספר הדרכה ותמיכה , ובסופן מאפשר לו הגף להפיץ את התכנית שפיתח . כל מנהל בית ספר מנהל תיעוד של הניסוי , המאפשר העברה של הרעיונות החדשניים שבמודל ( שם ) . להלן שתי דוגמאות לפעילות כזאת של בתי ספר ניסוייים : בית הספר הניסויי מבואות הנגב ( קיבוץ שובל ) : זהו בית ספר שאוכלוסייתו מגוונת וכוללת תלמידים מיישובים כפריים יהודיים , מהפזורה הבדואית בנגב , תלמידים יהודים עירוניים מבוססים ותלמידים מעיירות פיתוח . בית הספר החל ליישם תכנית חדשנית המדגישה חינוך סביבתי באמצעות פרויקטים בין - תחומיים המצויים בתפר שבין אקולוגיה , חברה וטכנולוגיה . התכנית מבוססת על למידה תוך ביצוע פרויקטים , חינוך להבנה , שימוש גמיש ויצירתי במידע . כחלק מהשינוי צומצם מספר המקצועות הנלמד מ - 8 ל - , 4 - 5 היחס לתלמידים נעשה אישי יותר , המורה הפך ממקור ידע לשותף ללמידה תוך תכנונה וניווטה , התלמידים והמורים צוידו במחשבים ניידים . שבוע הלימודים קוצר משישה ימים לחמישה , אך משך השיעורים הוארך ל - 60 דקות . מקצועות הלימוד אוחדו לשני אשכולות מרכזיים _ הומניסטיקה ומדעים . בנוסף לאלה לומדים הילדים גם שפות , מתמטיקה , אומנות וחינוך גופני ( צוקרמן , . ( 2012

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help