sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:45

השלכות המחלוקות בין האוכלוסיות על תחושת ההשתייכות של התלמיד לקבוצה ולחברה : תחושת שייכות לקבוצה , לקהילה וללאום היא חיונית להתפתחותו של אדם _ כמשאב לתכנים שבאמצעותם יגדיר את עצמו , את עמדותיו , את עיסוקו , את לבושו ואת השתייכותו התרבותית . חוסר ביטחון באשר להשתייכות יוצר תחושה של חוסר בהירות ובלבול ואף של מצוקה נפשית . בית הספר הוא מוסד שהתכנים המוקנים בו אמורים לסייע לתלמיד להתגבר על מצוקות נפשיות , להתפתח ולגדול ( אבירם , . ( 1999 הפלורליזם והגלובליזציה תורמים אף הם לשפע אפשרויות שלילד קשה להחליט לגביהן , ותחושת השכונתיות הולכת ונעלמת . אנשים עוברים לגור בבניינים רבי - קומות באזורים המאופיינים בניכור והסתגרות . המשפחה הגרעינית שהיוותה מקור לתחושת שייכות וביטחון מתערערת , ושיעור הגירושין עולה בהתמדה ( אבירם , . ( 1999 בישראל בעיה זו חריפה אף יותר עקב הקושי של קבוצות מיעוטים מרכזיות להזדהות עם תוכני הלימוד המועברים בבית הספר הממלכתי ואינם נותנים ביטוי נאות לצורכיהם הייחודיים , לדעותיהם ולקבוצת התרבות שלהם ( אבירם , ; 1999 רם , ; 2005 אדן , . ( 2001 המחלוקות בין האוכלוסיות בארץ עלולות לפגוע בתחושת ההשתייכות של התלמיד לקבוצה ולחברה . רצונן של קבוצות שונות לתת ביטוי לתרבותן הייחודית מובילה ללימוד נושאים המתאימים ספציפית למגזר למשל היסטוריה , מיתולוגיה ותרבות , במסגרת מקצועות שונים . המחלוקות והשונות החברתית הגדולה משתקפות גם בריבוי תפיסות של מטרות החינוך והערכים שלאורם המערכת צריכה לפעול . דרישה להתאמת התכנים לאוכלוסיות השונות : הנכונות לקבל את השונות ומתן האפשרות לקבוצות שונות לבטא את היבטים המיוחדים להן עשויים להשתקף גם במקצועות ונושאים כגון היסטוריה , מיתולוגיה , תרבות או ספרות ( אבישי ורוטנברג , , 2012 ע׳ , 13 דרור , 2008 ע׳ , ; 223 מרקמן ויונה , . ( 2009 דרישה עיקרית של קבוצות מיעוטים היא התאמת תוכני הלימוד לאוכלוסיות השונות , לאמונות השונות ולמגזרים השונים , וכן לצרכיו , יכולותיו ורצונותיו של התלמיד כפרט ( אבישי ורוטנברג , . ( 2012 כחלק מן התפיסה הזאת יש להתאים את הלימודים לתלמידים ולפתח את יכולותיהם האינדיווידואליות , תוך התייחסות לצרכים המיוחדים של האוכלוסיות האמצעים ( ראו למשל NRC , 2012 ) וגם של התלמידים המצטיינים ובעלי הכישורים המיוחדים ( ראו למשל . ( Tyack , 1974 ריבוי מטרות וציפיות ממערכת החינוך : השונות החברתית הגדולה והמחלוקות משתקפים גם בריבוי תפיסות של מטרות החינוך והערכים שלאורם ראוי שמערכת החינוך תפעל . מכיוון שאין בכוחו של המחקר , המשמש מקור הסמכות של האקדמיה בכלל ושל ועדת המומחים בפרט , לספק תשובות לשאלות ערכיות , בחרה הוועדה לפנות אל הציבור הרחב ובאמצעותו לסקור את עמדותיו בדבר מקומם הראוי של ערכים ושל חינוך ערכי במערכת החינוך בישראל . בסוף ינואר 2012 פורסם קול קורא לכתיבת ניירות דעה , ובו הצבנו שלוש שאלות : 1 ) אילו ערכים צריכה מערכת החינוך הישראלית לטפח בקרב התלמידים הלומדים בה ? 2 ) מה צריך להיות מקומם של ערכים אלו בסדרי העדיפויות החינוכיים הלאומיים ? 3 ) כיצד ראוי להנחיל ערכים אלו ומהן ההשלכות לגבי שיפור המערכת ?

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help