sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:150

בהשלכות הערכיות של שינויים אלו . חינוך בהכרח עוסק בשאלות ערכיות , וזאת משתי סיבות : ראשית , לדרכי החינוך וההוראה יש השלכות ערכיות . האווירה בבית הספר , היחסים בין המורים לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם , הדרישות הלימודיות והאקלים האנושי _ כל אלה ערכים חינוכיים שאי - אפשר להתחמק מלהתמודד עמם בשנים שבהן התלמידים שוהים בבית הספר . שנית , הצבה של מטרות החינוך היא קביעה ערכית על עצם דמותו של הבוגר הרצוי ושל המציאות החברתית שאנו שואפים אליה . אולם המחקר המדעי לבדו , המשמש מקור הסמכות של האקדמיה בכלל ושל ועדת המומחים בפרט , אין בכוחו לספק תשובות לשאלות ערכיות . המחקר האמפירי עשוי לסייע לנו לקבל החלטות נבונות על ידי כך שהוא מביא לידיעתנו מה קיים , מה אפשרי ובאילו מחירים , אבל אין הוא יכול לומר לנו מה ראוי . לכן החליטה הוועדה לפנות לציבור הרחב ולשמוע את הקולות השונים הנשמעים בחברה הישראלית בדבר מקומם הראוי של ערכים ושל חינוך לערכים במערכת החינוך בישראל . בסוף ינואר 2012 פורסם באמצעות העיתונות קול קורא לכתיבת ניירות עמדה , ובו הצבנו שלוש שאלות : אילו ערכים צריכה מערכת החינוך הישראלית לטפח בקרב התלמידים הלומדים בה ? מה צריך להיות מקומם של ערכים אלו בסדרי העדיפויות החינוכיים הלאומיים ? כיצד ראוי להנחיל ערכים אלו ומהן ההשלכות לגבי שיפור המערכת ? ביקשנו מהמשיבים להתייחס ככל האפשר למחקר האמפירי ולציין בפירוט על אילו מחקרים הם נסמכים . ההיענות לפנייה הייתה רבה , ובמידה מפתיעה גם נלהבת . קיבלנו עשרות פניות ממחנכים וממוסדות חינוך , מאנשי אקדמיה ומהציבור הרחב . עם הכותבים נמנים מורים ומחנכים , רבנים , חוקרים , מורי מורים ופעילים חברתיים . בתוכם תמצאו דמויות ותיקות ובולטות בשיח החינוכי בישראל ולצדן גם קולות חדשים . ניירות עמדה אלו שימשו את חברי הוועדה בדיוניהם וסייעו להם לפתח ולגבש את עמדותיהם . אולם , כאמור , כללי העבודה של הוועדה מחייבים להתמקד במחקר האמפירי ; אין בידינו סמכות או כלים מדעיים לקבוע עמדה ערכית בנוגע לחברה או לבוגר הרצויים , או לדרג ערכים מתחרים . הדיון בשאלות הערכיות צריך להתקיים בפורום ציבורי רחב יותר . לכן החלטנו לאסוף את ניירות העמדה ולתת להם פומבי בחוברת זו . * * * כאמור , אין תמימות דעים בין הכותבים . ביקשנו להביא את מגוון הדעות של מי שטרחו וכתבו אלינו וגם את המחלוקות ביניהם . סידרנו אותם לפי סדר א " ב של שמות המחברים כדי שלא לתת עדיפות לשום כותב או עמדה . עם הערכים שהכותבים מבקשים לקדם תמצאו ערכים אזרחיים ( כגון היות אזרח נאמן או ביקורתי ) , הומניסטיים ( כגון זכויות האדם ) , לאומיים ( כגון אהבת מולדת ) , קוגניטיביים ( כגון סקרנות ופתיחות אינטלקטואלית ) , סביבתיים ( כגון דאגה לסביבה ) , בין - אישיים ( כגון כבוד הדדי ) ואישיים ( כגון אוטונומיה ) . בקרב הכותבים יש שמדגישים את ההלימה בין הערכים השונים ואת הצורך לשלב ביניהם , ויש שעומדים על הסתירות והמתחים בין הערכים , על הצורך להכריע בעד קבוצת ערכים מסוימת ולהציבה בתור מטרה מרכזית של מערכת החינוך , או לחנך לדבר הזה עצמו _ ליכולת לחיות בין מתחים וסתירות ולנווט ביניהם . כותבים רבים גורסים כי המערכת מדגישה יתר על המידה את נושא ההישגים הלימודיים , וכי הדבר בא על חשבון החינוך הערכי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help