sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

באנשי מקצוע מוסמכים , שינויים במבנה הארגוני של בתי הספר , במתקנים שלהם , במימונם ובתכניות הלימוד שלהם . את חלקם של השינויים האלה ואת תפוקתן הדלה של הרפורמות ניתן להסביר באוטונומיה הרבה יחסית שיש למורים בעבודתם . קובעי מדיניות ופקידים זקוקים לתמיכת המורים כדי להשיג מטרות ולהפגין הצלחה . התוצאה היא פיקוח חלקי , שמשאיר בידי המורים מרחב גדול של שיקול דעת ( ראו למשל . ( Weick , 1976 בדיוק את שיקול הדעת הזה מורים מפעילים לקידום חידושים שישרתו לדעתם את האינטרסים של תלמידיהם , אך לא בהכרח יקדמו חידושים שלדעתם אינם כאלה ( קיובן , . ( 2010 למרות התפוקות הדלות בדרך כלל של הרפורמות , יש מדינות שונות שבהן רפורמות נחלו הצלחות לא מבוטלות . כאשר בוחנים את המכנה המשותף להטמעתן המוצלחת של תכניות שנועדו להתאים את מערכות החינוך לנדרש ממאפייני המאה ה - 21 במדינות מובילות בעולם , נמצא שהן מוגדרות כתכניות לאומיות וארוכות - טווח ומעוגנות בחוק או בתקנות . בבסיסן ניצבים חזון ברור , מטרות ויעדים מדידים ותכניות פעולה אופרטיביות המגובות בתקציבים ייעודיים ( המרכז לטכנולוגיה חינוכית ( מטח ) , כנס הרצליה . ( 2010 צוקרמן ( 2012 ) מסכמת רפורמות בכמה מדינות כאלה ( יפן , ניו - זילנד ואחרות ) ומציינת גורמים אחדים להצלחתן . הבולטים בהם הם הערכה פנימית של מורים את התלמידים , אוטונומיה מספקת לבתי הספר ולמורים מבחינת היענות לצרכים שונים של התלמידים , שימת דגש על הבעת דעה אישית של תלמיד ופיתוח מיומנויות חשיבה . לוין ( Levin , 2008 ) מסכם רפורמה רחבת - היקף שבוצעה בקנדה , ומסיק שהצלחתה היא בראש וראשונה פועל יוצא של התחשבות באינטרסים של גורמים שונים , לרבות פוליטיקאים , מנהלים , מורים ותלמידים , תוך שיתופם במאמץ והנעתם לעבר מטרה משותפת . גם מהניסיון שנצבר בישראל עולה מסקנה דומה . פישר ומיכאלי ( בריאיון עם חן , 2010 ) מציינים כי שינוי מוצלח חייב להישען על שיתוף פעולה עם משרד החינוך , עם המערכת המוניציפלית , עם מנהלים ומורים ותוך בקרה ופיקוח של האקדמיה . רבות מהרפורמות המוצלחות מוגדרות כתכניות לאומיות וארוכות - טווח ומעוגנות בתקנות ובמסמכים של משרד החינוך . בבסיסן ניצבים חזון ברור , מטרות ויעדים מדידים ותכניות פעולה אופרטיביות המגובות בתקציבים ייעודיים . מודל ההפרטה _ הדגם הוא הפרטה של החינוך על יד תאגידי מחשבים כגון IBM ו - , APPLE מהלך שכותרתו ׳בית הספר העתידי׳ . מדובר בגיוס הטכנולוגיה העדכנית לצורכי לימוד , ביוזמת חברת היי - טק ובשיתוף גורמי חינוך . נערך מחקר בינלאומי משווה ב - 36 מדינות לסיכום ההצלחות של מודל זה ( . ( Kozma , 2003 לא נמצאו מודלים של בתי ספר המתארים שינוי מערכתי כולל ויעיל . נמצאה התחלה של שינוי מבטיח כזה ב - 6 מתוך 176 בתי ספר ניסוייים בלבד . בשלב זה טרם הצטברו מספיק ממצאים על מודל ההפרטה , ולכן אין עדיין אפשרות להסיק מסקנות לגבי יעילותו ותוצאותיו ( חן , . ( 2004

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help