sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:149

נספח : 2 חינוך לערכים בעולם משתנה – מבוא לאסופת ניירותהדעה * אדם לפסטיין ויהודה ברנדס סוגיית החינוך הערכי _ תכניו , שיטותיו ומעמדו במערכת החינוך הבית - ספרי _ שנויה במחלוקת בקרב העוסקים בחינוך בישראל . אין הסכמה על הערכים הרצויים _ אהבת מולדת ונאמנות למדינה ? מיומנויות המאה ה - ? 21 דרך ארץ וסובלנות ? " בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים " ? חשיבה ביקורתית ? תודעה לאומית פלסטינית ? אזרחות פעילה וביקורתית ? או אולי עדיף להתמקד ברכישת מיומנויות בסיסיות בשפה ובחשבון , בלמידה של תוכני יסוד בתחומי התוכן או בשיפור הישגים לימודיים כפי שהם נמדדים במבחנים תקניים ? אין גם הסכמה לגבי אופן השגת הערכים _ דוגמה אישית של מחנך ? למידת טקסטים בעלי חשיבות לאומית או מוסרית ? אקלים בית - הספר ? בירור ערכי ? הוראה ישירה של הלכות ומוסר ? בשנים האחרונות מתחזקת הקריאה בקרב העוסקים בחינוך בישראל _ בבתי הספר ובמסדרונות משרד החינוך _ לפתוח את הדיון סביב מטרות החינוך הערכי והאמצעים להשגתן . שר החינוך הרב שי פירון , שנתמנה לתפקידו בשנת תשע " ג ( , ( 2013 ביטא רוח זו בהופעתו הפומבית הראשונה . השר הכריז : " השפה החינוכית הנוכחית רזה מדי , היא עוסקת במבנים _ לא בתוכן ; בעבר _ לא בעתיד . אנחנו זקוקים לשפה חדשה כי מורים נכנסים לכיתות וחשים שהחינוך אינו רלוונטי , שהם משתפים פעולה עם מניפולציה כלשהי" ( הד החינוך , אפריל , 2013 עמ ' . ( 22 המניפולציה שהשר דיבר עליה , כפי שאנו מפרשים אותה , היא הניסיון להעלות ציונים במבחנים בכל דרך שהיא . הכותבים באסופה זו מסרבים לראות בהישגים במבחנים ההשוואתיים מטרה מובנת מאליה . במקום זאת הם מבקשים לתרום להעשרת השפה החינוכית ולהרחבת תכניה בנושא ערכים וחינוך ערכי . כותבי ניירות הדעה בחוברת דורשים למקד את הדיון בשאלות יסוד כגון : אילו ערכים חשובים לנו בתור חברה , וכיצד עליהם להשתקף במערכת החינוך ובבתי הספר ? מיהו הבוגר הרצוי של מערכת החינוך ? מהן תכונותיו , נטיותיו , כישוריו וידיעותיו ? באיזו חברה היינו רוצים שיחיה וכיצד היינו רוצים שיתרום לה ? ומה הקשר , אם יש כזה , בין שלושת הגורמים האלה _ ערכים , בוגר וחברה _ לבין תכנית הלימודים בישראל והערכת המימוש של יעדיה ? הכותבים השונים מניחים כי הצבת שאלות אלו במרכז הדיון החינוכי בישראל והתמודדות רצינית וכנה אתן עשויות להניב מערכת חינוך ערכית יותר וחברה טובה יותר . * * * אסופה זו נולדה במסגרת עבודתה של ועדת מומחים שהקימה היזמה למחקר יישומי בחינוך של האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים . הוועדה מונתה בעקבות פנייה של המנכ " ל הקודם של משרד החינוך , ד " ר שמשון שושני , ובה ביקש לבחון כיוונים אפשריים ורצויים לארגון מחודש של מערכת החינוך לנוכח צורכי הזמן המשתנים . תפקיד זה חייב בחינה שיטתית וביקורתית של המחקר על תמורות חברתיות ותרבותיות ושל מצב מערכת החינוך , לצד דיון * המבוא והאסופה נערכו לשונית בידי נילי עדן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help