sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

לעשות שימוש יעיל ביישומים ובתכניות האלה , שלא התאימו לצורכיהם ( , Mccormick . ( 2004 ; McFriane , 2001 קיובן ( 2010 ) סבור שחלק מכישלונן של רפורמות במערכת החינוך נובע ממתח מתמיד בין מטרות דידקטיות או ארגוניות סותרות , מתח הגורם אי - שביעות רצון מהרפורמה . מצב הדברים הזה גורם כעבור כמה שנים שינוי כיוון ויוצר רפורמה בכיוון מנוגד , שגם היא לא מחזיקה מעמד זמן רב . דוגמה למטרות מנוגדות כאלה היא השאיפה למצוינות אקדמית , החתירה לציוני מבחנים גבוהים וההכנה לדרישות סיום של בית ספר התיכון , לעומת השאיפה , בעיקר בחינוך העל - יסודי , להתאים את הלימודים לתלמידים ולפתח את יכולותיהם האינדיווידואליות ( ראו למשל . ( Tyack , 1974 דוגמה נוספת היא ריכוז הסמכות הניהולית _ שעשוי , לדעת מקורות שונים ( , ( Cermin , 1961 למנוע תופעות של שחיתות ברמה המקומית ולייעל את המערכת _ לעומת ביזור סמכויות שיכול לשפר את התאמת המערכת לצורכי הקהילה ולהביא לניצול הכוחות המקומיים תוך שיתוף וניהול עצמי ( . ( Levin , 1970 הסבר נוסף לסבב הרפורמות החוזר ונשנה הוא שקובעי המדיניות נוטים להיכנע לפוליטיקה הכרוכה בבעיה ומצליחים רק לעתים נדירות להגיע להערכות אמינות שיאפשרו לאמוד את יעילותן של תכניות טרם יישומן ( . ( Slavin , 1989 יש חוקרים הסבורים כי השיקולים הפוליטיים העומדים מאחורי הרפורמות גורמים לכך שהפעולות יביאו שינויים למראית עין בלבד , כאלה שנועדו לרצות את האידאולוגיות הדומיננטיות , ולא יחוללו שינוי של ממש . ברגע שהאידאולוגיה הדומיננטית מתחלפת , ניתן לזהות רפורמות חדשות , שנועדו לשרת את מראית העין הרצויה לאידאולוגיה החדשה ( ראו למשל . ( Willis , 1977 סיבות נוספות לכישלון רפורמות : א ) רוב התכניות ה " מונחתות " מלמעלה אינן מצליחות ליצור שינוי שמגיע עד התלמידים ולעתים הן יוצרות התנגדות ברמת השדה . ב ) קיים מתח מתמיד בין מטרות דידקטיות או ארגוניות סותרות , והוא עלול לגרום כעבור כמה שנים לשינוי כיוון וליצירת רפורמה בכיוון ההופכי . עם זאת יש לציין כי החלתן הבלתי נמנעת של רפורמות בית - ספריות חדשות אחת לכמה שנים היא גם תוצאה של ניסיון רציף לבצע התאמות נדרשות לצרכים משתנים . סוגיית החלתן הבלתי נמנעת של רפורמות בית - ספריות חדשות אחת לכמה שנים , לאחר כישלון חוזר ונשנה של רפורמות קודמות , נידונה בהרחבה בספרות ( קיובן , . ( 2010 כך למשל הובעה כבר לפני יותר ממאה וחמישים שנה ביקורת על דקלום מידע מתוך ספרי לימוד ועל הוראה פרונטלית , והוצע להניע תלמידים על בסיס תחומי העניין שלהם , טיפוח רגשות , הדגשת שיטת המשחק ושימוש באובייקטים רלוונטיים מהעולם שמחוץ לבית הספר ( ראו למשל . ( Deaborn , 1925 ; Shapiro , 1983 את המחזורים החוזרים ונשנים של הרפורמות לא חייבים לראות באור שלילי בהכרח אלא כניסיון רציף לבצע התאמות נדרשות לצרכים משתנים , לנסיבות מתחלפות , לבעיות - שעה שצריך לתת להן פתרון ולשינויים בערכים חברתיים שראוי להתחשב בהם . קיובן מציין שעל אף דימוי המטוטלת שאנו מייחסים למחזוריות שבה רפורמות עוברות מכיוון אחד למשנהו מדי תקופה , לא מדובר בחזרה לנקודת המוצא עם כל תנודה של המטוטלת . מנקודת מבט היסטורית ניתן לקבוע שעל אף הצלחתן הדלה של הרפורמות חלו בכל זאת שינויים דרמטיים במהלך הזמן , כמו למשל החלפת מורים ומנהלים חסרי הכשרה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help