sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:43

אפשרית לפער בהישגים הלימודיים בין האוכלוסייה הערבית לזו היהודית היא הפער הכלכלי בין האוכלוסיות , שתואר בסעיף הקודם . סיבות אפשריות נוספות לכך היא שהחינוך הערבי מתנהל בתנאים של אי - שוויון שבא לידי ביטוי בהבדלים בתשומות התקציב וכוח האדם שמקצה מערכת החינוך הממלכתית ( אבו - עסבה , Shavit , 1990 ; 2007 ) וגם בהיעדר שיתוף של האזרחים הערבים בקביעת מדיניות לגיבוש תוכני הוראה ושיטות הוראה ( אבו - עסבה , . ( 2007 במחקר אמפירי נמצא כי הגורמים העיקריים המסבירים את הפערים בהישגים הלימודיים בין החברה הערבית לחברה היהודית הם פערים בהשכלת ההורים , תעסוקתם והשתתפותם במסגרות חוץ - בית - ספריות ( חטאב , מנור וישראלוב , . ( 2012 דוח מקיף לבדיקת הנושא של פעילות תלמידים במסגרות שמחוץ לבתי הספר בחינוך הערבי , הבדואי והדרוזי הצביע על בעיות שונות בשירותים הניתנים לאוכלוסיות אלו . הדוח מבוסס על מחקר משולב , כמותני ואיכותני , שבו השתתפו אלפי ילדים , בני נוער , הורים ובעלי תפקידים . בין ממצאי הדוח : מצב התשתיות ומתקני הפנאי ביישובים הערביים ובמיוחד ביישובים הבדואים מוגדר כדל . ניכר מחסור רב בכוח אדם מיומן ומקצועי , שלא בהתאם לגודל האוכלוסייה וצרכיה . מתקיימים רק מעט חוגים וקורסים המוצעים לתלמידים ללא תשלום . רוב בתי הספר אינם מקבלים תקציבים לקיים פעילויות לא פורמליות וחוץ -קוריקולריות בבתי הספר . שיעור שביעות הרצון בקרב בעלי תפקיד שהתייחסו למצב הפנאי באוכלוסייה זו נע בין % 2 . 1 ל - % 3 . 5 בלבד ( נאסר - אבו אלהיג׳א והיוש , . ( 2012 למרות האמור הנתונים מראים גם כי משנת 1978 עד שנת 2007 גדלו מאוד _ פי שלושה _ שיעורי הלמידה של גילאי 3 במגזר הערבי . לדעת גרינבאום ופריד , ובהסתמך על דעת מומחים בחינוך הערבי , מגמה זו תלך ותגבר , כחלק מהתהליכים שעוברים ערביי ישראל : עליית רמת ההשכלה , יציאת אימהות לשוק העבודה והעמקת המודעות למסגרות חינוכיות ראויות ( גרינבאום ופריד , . ( 2011 ממצאים משנת 2005 העידו על בעיות חמורות של משמעת והתנהגות במערכת החינוך בארץ , אולם מחקרים עדכניים מצביעים על ירידה במדדי האלימות השונים . בין הגורמים האפשריים לבעיות המשמעת יש לציין את הפיחות שחל בסמכות ההורים ובמעמדו המקצועי של המורה . בעיות משמעת והתנהגות : בעיית האלימות מציבה קושי ללמד וללמוד , מזרזת את שחיקת המורים ומאיימת על הביטחון האישי של התלמידים במסגרת בית הספר ( יוסטמן ובוקובזה , . ( Hastings & Bham , 2003 ; 2010 כפי שפורט בסעיפים קודמים , הצבת גבולות , בקרה ופיקוח מצד ההורים קשורים באופן חיובי להסתגלות טובה של התלמיד ולמניעת בעיות של התנהגות מוחצנת , הפרת משמעת וונדליזם ( שרף ומייזלס , . ( 2005 צמצום הסמכות ההורית עלול אפוא להביא לבעיות משמעת וחוסר ציות . מחקרים מלמדים על בעיות חמורות של משמעת והתנהגות במערכת החינוך בארץ . במחקר שהתפרסם ב - 2005 ובדק נתונים שנאספו באמצעות שאלונים שהועברו לכ - 3 , 600 תלמידים בכיתות ח׳ ו - י״א מבתי ספר ברחבי הארץ נמצא שכשליש מהילדים חווה אלימות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help