sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

סיבה מרכזית לכישלונן של רפורמות במערכת החינוך היא הקושי בתכנון ובעמידה בו לטווח רחוק ‒ בכלל זה היערכות תקציבית , ארגונית , מבנית וטכנולוגית – במצב של אי - ודאות . יוזמות ברמה מערכתית _ רפורמות בחינוך _ שינויים שיוזמתם ברמה המערכתית קרויים גם ״רפורמות בחינוך״ . הרפורמות זוכות לתהודה רבה ופרסום , ויעדיהן מהותיים ומקיפים . דוגמה בולטת היא ועידת וודסהול שעסקה בחידוש תכניות הלימוד במדע וטכנולוגיה , בהדגש של מיומנויות חשיבה מתקדמות . במקרים רבים המאמצים לשינוי מערכתי נעשים ביוזמתם של ארגונים בינלאומיים כגון המרכז לחדשנות ומחקר בחינוך CERI של המדינות המפותחות , ארגון אונסק״ו או המרכז הבינלאומי LIEP לתכנון החינוך ( חן , . ( 2004 טייק וקיובן ( Tayak & Cuban , 1995 ) טוענים כי במקרים רבים רפורמות כאלה זה הן ״סוג של אוטופיה שהביאה לרוב להתפכחותם של עובדי החינוך ולציניות ציבורית״ . בדומה לכך טוען בכרך ( , Bacharach 1990 ) כי ״לרוע המזל הסטנדרטיזציה שנחשבה לדרך היעילה ביותר להשגת חינוך איכותי , התגלתה כדרך הפחות יעילה להעלאת הסטנדרטים״ . רוב הדיווחים המחקריים מצביעים על כך שבטווח של כחמש שנים הניסיון לשינוי רפורמיסטי ״נעלם כלא היה״ . ניתן להסביר זאת , בין השאר , בעובדה שהשינוי הרפורמיסטי נעדר תשתית תאורטית ואמפירית מספקת ( המרכז לטכנולוגיה חינוכית ( מטח ) , כנס הרצליה . ( 2010 סיבה מרכזית נוספת לכישלונן של רפורמות הוא הקושי להתמודד עם הצורך בתכנון לטווח רחוק _ לרבות היערכות תקציבית , ארגונית , מבנית וטכנולוגית _ במצב של אי - ודאות . תכנית הפעולה האופרטיבית והמדיניות שמאחוריה חייבות להיות גמישות מספיק כדי להביא בחשבון שינויים והתפתחויות טכנולוגיות שיתממשו בטווחי זמן שונים ( , Slavin , 1989 ; Bacharach . ( 1990 מקורות שונים מצביעים על סיבות נוספות לכישלונן של רפורמות חינוכיות בארצות הברית : רוב התכניות ה״מונחתות״ מלמעלה למטה אינן מצליחות ליצור שינוי , היות שהן יוצרות התנגדות ברמת השדה . דוגמאות בולטות לכך הן תכניות להטמעת תקשוב ללא שיתוף מספיק של המורים . מתכנני המהלך מעבירים אמנם לידיעת המורים מסמכים פורמליים כלליים , אך המורים לא מודעים לפרטים וליעדים האופרטיביים ( . ( Kozma , 2008 ; Cohen & Hill , 2001 הצלחה יחסית היתה למדינות שבהן העצימו את המורים , שינו את תכניות הלימוד וגיבשו , כחלק מהטמעת התקשוב , שיטות הוראה מפעילות וייעודיות . עם מדינות אלה נמנות למשל שוודיה , פינלנד , אוסטריה , גרמניה ואנגליה . לעומת זאת , מדינות שבהן ההשקעה היתה ״בהצטיידות במחשבים וחיבור לאינטרנט״ בלבד , התקשו לבצע שינוי . עם מדינות אלה נמנות למשל אירלנד , פורטוגל ובלגיה ( ; Moonen , 2008 המרכז לטכנולוגיה חינוכית ( מטח ) , כנס הרצליה . ( 2010 חוסר תיאום המקשה על יישום הרפורמה , למשל : חוסר תיאום פנימי במשרד החינוך _ בין הגורמים שיזמו את תכנית התקשוב לבין הגורמים האחראים על הפדגוגיה , ההערכה והכשרת המורים _ גרם לנ ֶ תק בין המורים לבין יישומי המחשב שתוכננו בעבורם : המורים לא הצליחו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help