sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

3 . 9 משרד החינוך ותרומתו להשגת המטרות הוכח כי הטמעת מטרה אחת באופן שאינו תלוי בהטמעת אחרת מניבה בדרך כלל תוצאות בלתי מספקות . לכן מומלץ להטמיען במשולב . המפתח העיקרי להצלחת רפורמה בבית ספר הוא הכרת מערך הכוחות היכולים להניע יחדיו את השינוי : קבוצות אינטרסים , הורים , הקהילה הרחבה וארגונים הפועלים בה , בכלל זה קבוצות לחץ שונות . חשיבות הטמעתן של המטרות כמכלול _ משרד החינוך הוא הגוף הממלכתי שבסמכותו וביכולתו להביא למימוש המטרות הנדונות . הטמעת המטרות יכולה להתבצע אחת לאחת או כמכלול . הממצאים שתוארו בסעיפים השונים מובילים למסקנה שמימוש מטרה זו או אחרת באופן בלתי תלוי בשנייה מניב תוצאות בלתי מספקות , ולכן יש לממשן במשולב . כך למשל להטמעת מחשבים בכיתות ללא שינוי נוסף יש אפקט מוגבל בלבד ( מופת , , ( 2010 ולשינוי דרך הלמידה שיביא גם לתוצאות אפקטיביות של שימור ידע יש צורך בשינוי שיטות הלימוד , בשינוי תפקיד המורה ובשינוי שיטת ההערכה ( צוקרמן , . ( 2012 מחקר של ברייק וחובריו ( Bryk et al ,. 2010 ) עסק באופן שבו מטמיעים שיפורים בבתי ספר . המחקר נערך באוניברסיטת שיקגו ונסמך על בסיס נתונים רב - שנתי על בתי הספר הציבוריים בעיר , ועל שני מחקרים בלתי תלויים שבדקו את הרפורמה שבוצעה בבתי הספר בעיר ( . ( Bryk , 2010 במסגרת המחקר אותרו חמישה גורמים שהם חיוניים לשיפור תפקודו של בית הספר : הנהגת בית הספר , הורים וקהילה , יכולת מקצועית של הצוות , למידה ממוקדת בתלמיד , הנחיות מובנות ושיטתיות בכל הקשור לתכנית הלימודים . נמצא כי לחמשת הגורמים האלה יש גם השפעה הדדית רבה ביותר . מסקנת עורכי המחקר היא שעל מנת להגיע לשיפור משמעותי יש לפעול לשינוי כל הגורמים הללו בעת ועונה אחת . דוגמה נוספת המובילה למסקנה דומה , מפורטת בספרו של לוין ( . ( Levin , 2008 לוין מתאר את תוצאותיה ומהלכה של רפורמה בית - ספרית באונטריו שבקנדה , רפורמה שנשענה בין השאר על ניסיון שהצטבר מהשינויים שנעשו קודם לכן בבריטניה . לדבריו ניתן לשפר את רמת החינוך באופן משמעותי באמצעות יישום עקבי ובלתי מתפשר של תוצרי מחקר אמפירי , הנשען על חומר תאורטי , בפרקטיקה הבית - ספרית . התוצאות שבהן התמקדה הרפורמה נגעו לשיפורים בתחום האקדמי , האזרחי והאישי של התלמידים . מסקנתו של לוין היא שהמפתח העיקרי להצלחה הוא הכרת מערכת הכוחות היכולים להניע יחדיו את השינוי : קבוצות אינטרסים , הורים , הקהילה הרחבה וארגונים הפועלים בה , בכלל זה קבוצות לחץ שונות . חלק ניכר מההצלחה יש לזקוף לזכות ההיכרות של מפעילי הרפורמה עם הגורמים האלה והשגת שיתוף הפעולה איתם , לרבות קביעת סדר יום מוסכם ומשותף לקובעי מדיניות , מנהלים , מורים ואנשי אקדמיה . אימוץ מטרות כמכלול מהווה שינוי ארגוני מערכתי . חן ( 2004 ) מציין כי היוזמות להטמעת שינויים במערכת החינוך נחלקים לשלושה סוגים עיקריים : 1 ) יוזמות ברמה ארצית _ ״רפורמות״ שהמדינה מנהלת 2 ) ״הפרטה״ _ יוזמות של חברות היי - טק לפיתוח ״בית ספר עתידי״ תוך גיוס טכנולוגיית תקשוב עדכנית 3 ) יוזמות מקומיות _ בתי ספר ניסוייים וקהילתיים , בהנהגת מנהלים יזמים ולעתים בליווי הערכה ובקרה של האקדמיה ( חן , . ( 2004 היבטים של שלושת סוגי השינוי הללו יפורטו להלן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help