sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:41

מתחים על רקע תפיסות שונות של היהדות : החברה היהודית בישראל אינה חברה המתחלקת בין חילונים לדתיים אורתודוקסיים ולדתיים לאומיים , אלא חברה המורכבת מרצף של זהויות ורצף של התייחסויות כלפי היצירה התרבותית והרוחנית של העם היהודי . במאבק התרבותי לעיצוב פני החברה הישראלית המתקיים בדורנו אפשר לזהות כמה קבוצות נוספות בעלות אפיונים מובחנים : 1 ) ציבור פוסט - אורתודוקסי בעל יחס ביקורתי לממסד האורתודוקסי 2 ) ציבור דתי ליברלי המורכב לרוב ממשפחות רפורמיות וקונסרבטיביות 3 ) ציבור דתי ספרדי המכבד את המסורת היהודית אך לא נצמד באדיקות לאורח החיים שמחייבת ההלכה היהודית 4 ) קבוצה המבקשת אפיק התחברות למסורת היהודית , שלא באמצעות אפיק ממסדי ( שיקלי , נדלה ב - . ( Liebman , 1999 ; 10 . 1 . 13 לצד החברה החילונית על גווניה השונים חיים קבוצת הציונות הדתית וציבור החרדים . המגזר החרדי מתאפיין באמצעים כלכליים דלים , משפחות מרובות ילדים ויכולת מצומצמת של הורים לסייע לילדיהם בלימודים . שיעורי העוני בחברה החרדית הם הגבוהים ביותר זה כמה עשורים ( קמחי , . ( 2010 החברה החרדית עוברת בשני העשורים האחרונים שינויים רבים כתוצאה מקשריה עם החברה הישראלית הכללית ( גרינבאום ופריד , . ( 2011 בשנות השישים תוארה מדינת ישראל כמדינה שוויונית ואילו כיום היא נחשבת לאחת המדינות הפחות שוויוניות בעולם המערבי . שיעורי העוני בחברה החרדית הם מהגבוהים ביותר שנמדדו בה זה כמה עשורים , וייתכן שיש ביניהם כאלה המתקשים לסייע לילדיהם בלימודים . לבידול המיעוט הערבי בישראל נלוו ביטויים רבים של אי - שוויון . _ הבידול על רקע לאום יהודים וערבים : הציונות הביאה להקמת מדינת ישראל וריכוז כמחצית מהעם בה . הערבים כמיעוט נמצאו מלכתחילה מחוץ לדיון בסדר היום היהודי - ציוני . התפיסה הלאומית - תרבותית של היהדות בישראל והסכסוכים האלימים בין העמים חיזקו את נטיית הבידול של הרוב היהודי והמיעוט הערבי זה מזה ( גביזון , . ( 2012 להגמוניה היהודית ולבידול המיעוט הערבי בישראל נלוו ביטויים רבים של אי - שוויון בין החברות ( ישי ורוטנברג , . ( 2012 מצבם הכלכלי של ערביי ישראל הוא אחד המרכיבים של אי - השוויון הזה : בשנים 2009 - 1998 חלה עלייה בשיעורי העוני בקרב ערבים ישראלים , וכיום הוא מהגבוהים ביותר בחברה הישראלית ( קמחי , . ( 2010 דוגמה לכך היא העובדה ששיעור העוני בקרב אזרחי ישראל הערבים גדל בין השנים 2000 ל - 2007 ב - % 29 בעוד שבקרב החרדים היהודים , קבוצה המאופיינת גם היא בשיעור גבוה של עוני , הגידול היה של % 9 בלבד ( סבירסקי , קונור - אטיאס וקולובוב , . ( 2008 למרות האמור חל שינוי במקורות הפרנסה של הערבים _ מחקלאות לעבודות בעיר . שינוי זה נבע מן ההידלדלות של מצאי הקרקעות החקלאיות עקב שימוש שנעשה בהן למטרות דיור ומהיעדר אזורי תעשייה ביישובים ערביים . השינוי האמור יצר מגע הדוק בין האוכלוסייה הערבית ליהודית ( שוקד , 1993 ) ותוצאותיו הן מגמה של מודרניזציה והרחבה של שכבת המשכילים במגזר הערבי ( גרינבאום ופריד , . ( 2011 כן ניתן להבחין בתהליך של אינדיווידואליזציה והפחתת תלותו של הפרט במסגרות החברתיות המסורתיות ובדפוסים התרבותיים המקובלים בכפר ( מרעי , ; 1986 סמוכה , . ( 1993 במקביל יש לציין כי התפתחות הדמוקרטיות בישראל , המאופיינת ביותר חופש מחאה , חופש ביטוי וחופש

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help