sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:89

3 . 8 תרומת המנהל כמנהיג השפעת המנהל על האקלים הבית - ספרי _ הממצאים שנסקרו בסוגיית מנהל בית הספר עוסקים אך מעט בפונקציות הניהול הקלסיות _ פיקוח , תיאום , תכנון , בקרה וכיוצא באלה ומדגישים בעיקר את השפעתו של המנהל כמנהיג _ על צוות העובדים , על התלמידים ועל מאפייני האקלים הבית - ספרי . ברוקאובר ואריקסון מצאו ש - % 63 מהשונות בהישגי התלמידים מוסברים על ידי גורמי אקלים בית הספר ( . ( Brookover & Erickson , 1975 למנהל בית הספר השפעה רבה על היווצרותו של אקלים כזה , באמצעות מנהיגות אפקטיבית שיש בה מרכיבים שונים ובמיוחד : תנאי עבודתם של המורים , שיפור אפשרויות הקידום שלהם , מימון הלימודים בתקופת ההכשרה ומתן מלגות קיום _ שיתרמו אף הם למימוש היעד של גיוס כוח אדם משופר . תרומה נוספת לגיוס כוח אדם משופר יכולה לבוא מהשארת כוח אדם איכותי במערכת : גורמים בולטים שעשויים לתרום בעניין זה הם שכר , סולמות קידום מקצועי , פיתוח מקצועי , תמיכה בהפחתת בעיות משמעת , ליווי מקצועי ומשוב , הוראה בכיתות קטנות , מתן זמן במסגרת העבודה לתכנון העבודה . מחקרים אמפיריים העלו כי פיתוח מקצועי אפקטיבי מאופין ב - 1 ) הכשרה משותפת של כל צוות המורים בבית הספר בעת ועונה אחת ( בנושאים פדגוגיים כלליים שאינם ספציפיים למקצוע מסויים או לשכבת גיל מסויימת ) 2 ) אינטנסיביות _ על ההכשרה להיות אינטנסיבית כלומר כזאת הדורשת מהמשתתפים השקעה רציפה של זמן ומאמץ למשך זמן ארוך 3 ) רלוונטיות _ על ההכשרה להיות רלוונטית לפרקטיקה היום - יומית של המורה ולהתמקד בהוראה ובלימוד תכנים אקדמיים ספציפיים 4 ) מחויבות לטווח ארוך של המורים ליישום הנלמד 5 ) שילוב תוצרי ההכשרה בעבודה השוטפת של המורה תוך שימוש בכלים כגון תכנון משותף של שיעורים על ידי כלל המורים , קבלת החלטות משותפות על תפעול בית הספר ותכניות הלימודים , תמיכה בלמידה הדדית של מורים אלה מאלה . אסטרטגיות בעלות פוטנציאל בהקשר זה הן למשל דיונים משותפים , תצפית עמיתים ומשוב הדדי , שימוש בווידיאו טייפ , צפייה וניתוח לאחר השיעור 6 ) התאמה בין תכניות הפיתוח לבין התכניות האחרות של בית הספר : רצוי שההכשרה תהיה חלק ממערך מקיף של שינוי בבית הספר ולא מרכיב מבודד שאינו משתלב בתמונה הרחבה של מאמצי השינוי 7 ) מתן משוב קבוע ורציף למורה במטרה לאפשר לו לשפר כל העת את איכות עבודתו המקצועית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help