sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:88

התאמה בין תכניות הפיתוח לבין התכניות האחרות של בית הספר : רצוי שההכשרה תהיה חלק ממערך מקיף של שינוי בבית הספר ולא מרכיב מבודד שאינו משתלב בתמונה הרחבה של מאמצי השינוי ( . ( Stephanie , 2009 אחד המשתנים הקשורים לפיתוח מקצועי אפקטיבי הוא הקשר שלו עם יוזמות נוספות של בית הספר והתאמתו לסדרי העדיפויות של בית הספר ולמטרותיו ( . ( Darling - Hammond et al ,. 2009 יעילותה של הכשרה מקצועית תלויה בכך שתהיה אינטנסיבית ורלוונטית , תשלב תוצרים של ההכשרה בעבודת ההוראה השוטפת ועוד . כן מומלץ שהפיתוח המקצועי יהיה חלק ממערך מקיף של רפורמה כגון רפורמה בית - ספרית או רפורמה במקצוע לימודים , ולא מרכיב מבודד שאינו משתלב בתמונה הרחבה של מאמצי השינוי . כאן יצוין כי הרפורמות ׳אופק חדש׳ ו׳עוז לתמורה׳ מעבירות חלק ניכר מהפיתוח המקצועי לתוך המסגרת הבית - ספרית תוך התמקדות בתכנים רלוונטיים לבית הספר ולעבודתו . אלה מגמות מתאימות לתמורות שתוארו כאן , ובשנים הקרובות יהיה צריך לעקוב אחר הצלחת הרפורמות הלכה למעשה . לסיכום : לזהותו של מורה ספציפי יש חשיבות גדולה ולא שנויה במחלוקת בהסבר השונות בהישגי התלמידים . אף שאין מחלוקת על חשיבות מאפייניהם של המורים , התשובה לשאלה מה ממאפייני המורים משפיע על הישגי התלמידים וכיצד הם משפיעים _ פחות ברורה . מאפייני המורים כוללים את : 1 ) תכונותיהם האישיות 2 ) הכשרתם והרקע המקצועי שלהם 3 ) הידע והמיומנויות שלהם 4 ) פרקטיקות ההוראה שהם נוקטים . הניסיונות האמפיריים לבסס קשרים מובהקים בין הישגי התלמידים ובין שלושת הגורמים _ תכונות אישיות , הכשרה , ידע ומיומנויות _ צלחו רק במקצת מן המחקרים . כיום סבורים רוב החוקרים שהקשר המשמעותי ביותר עם הישגי התלמידים הוא של פרקטיקות ההוראה . מאפיינים בולטים של פרקטיקה אפקטיבית שנמצאו במחקר אמפירי הם : 1 ) תפיסת המורה בדבר חשיבותה ומרכזיותה של רכישת כלים ללימוד עצמי על ידי התלמיד 2 ) נכונות המורה לבדוק באופן רציף אם פעולותיו כמורה אפקטיביות ולתקן אותן בהתאם 3 ) הוראה - לשם - הבנה : לימוד החומר באופן שהתלמיד תופס כזמין , היזון חוזר דו - כיווני בין המורה לתלמיד , דפוס פעולה המאפשר לוודא את הבנת החומר והשגת המטרות הלימודיות 4 ) מעקב אחר הצלחת הלמידה והפקת לקחים . גיוס כוח אדם משופר : שיפור מעמד המורים הוא המפתח לגיוס כוח אדם משופר , וניתן להשיגו בעזרת אמצעי מימון אטרקטיביים ומבחני רישוי שיסייעו בסינון המועמדים הבלתי מתאימים ויעבירו מסר לציבור שכדי לעסוק במקצוע ההוראה נדרשים כישורים מיוחדים ולא ברורים מאליהם . על אלה יש להוסיף את שיפור

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help