sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

השפעות ההערכה והמדידה של הישגי התלמידים על ההישגים בפועל : מבחני ההערכה הרבים והשונים , שנערכים בישראל כחלק ממגמה עולמית , מעלים את השאלה אם תוצאותיהם מצביעות על מגמה ברורה . הנתונים על ההישגים הלימודיים בישראל לאורך ציר הזמן מעידים על יציבות ואפילו על שיפור : הנתונים על ההישגים הלימודיים בישראל לאורך השנים מעידים על יציבות ואף על שיפור . מבחני המיצ״ב האחרונים בישראל ( ראמ״ה ומשרד החינוך , 2012 ) מצביעים על כך שכמעט בכל המקצועות ודרגות הכיתה נרשמה במהלך השנים עלייה מצטברת בהישגי התלמידים . זכאויות לבגרות : בסקירה לפני כעשור ( חן , 2004 ) מצוין שכחמישים אחוז מבני קבוצת הגיל אינם מגיעים לזכאות לתעודת בגרות , ורק כשלושים אחוז מכל מחזור עומדים בדרישות סף הקבלה של האוניברסיטאות . עם זאת השוואה רב - שנתית מעלה ממצאים מעודדים מבחינת המגמה המסתמנת . מנתוני מרכז אדוה עולה כי אחוז הזכאים לבגרות עלה בעשרה אחוז בכל אחד משני העשורים הקודמים : מכ - 20 אחוז מקבוצת הגיל ב - 1980 לכ - 30 אחוז ב - , 1990 ולכארבעים אחוז בשנת . 2000 בשנת 2010 הגיע אחוז הזכאים ל - . 48 . 3 שיעור תעודות - בגרות שאינן עומדות בדרישות הסף של האוניברסיטאות היה 14 . 9 אחוז בשנת 2010 ורק 14 . 4 אחוז בשנת 2009 ( קונור -אטיאס וגרמש , . ( 2012 אישוש נוסף לעלייה בנתוני הזכאות לבגרות אפשר למצוא בנתוני מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל : בשנים האחרונות חלה התייצבות בשיעורי הזכאים לבגרות , אך אם גורעים מן הספירה את החרדים ואת תושבי מזרח ירושלים שאינם ניגשים לבחינות הבגרות , מתברר שחלה עלייה בשיעור הזכאים לתעודת בגרות ( בלס , . ( 2010 מספר הסטודנטים ורמתם : בין השנים 1999 ל - 2008 סך כל הסטודנטים לתואר ראשון עלה בממוצע שנתי ב - 3 . 4 אחוזים . אחוז הסטודנטים במדעי הטבע כמעט לא השתנה , בהנדסה ואדריכלות הוא עלה ב - % 5 . 2 בממוצע שנתי , ובמתמטיקה ירד בקרוב לאחוז בממוצע שנתי ( שנתון סטטיסטי מס . 61 לוח . ( 8 . 49 רמתם של הסטודנטים כפי שהיא משתקפת מתוצאות הבחינה הפסיכומטרית לא השתנתה משמעותית ( שנתון סטטיסטי , 61 לוח . ( 8 . 44 למרות העלייה בהישגים הלימודיים הנמדדים בארץ ובעולם יש ביקורת מקצועית רבה על אופן המדידה . למרות העלייה המוכחת בהישגים הלימודיים הנמדדים , בארץ וגם בעולם , יש ביקורת מקצועית רבה על אופן המדידה וניהולה , ועולות טענות על השלכות שליליות שלה . ידע תאורטי ואמפירי , שיוצג בהרחבה בפרק , 3 מצביע על סכנות שונות הנובעות משימוש לא נכון או לא ראוי בנתונים או ממגבלות שונות של המדידה : 1 ) חשש לפגיעה בהישגים בפועל של חלק מהתלמידים בגלל חרדת בחינות 2 ) ידע שנשכח זמן קצר לאחר הבחינה 3 ) פגיעה בידע ואוריינות במקצועות הנמדדים עקב התמקדות בתכנים נמדדים על חשבון תכנים חשובים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help