sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:37

לצמיתות את מקצוע ההוראה נמצא במגמת עלייה ( גרינבלט - קולוני , . ( 2011 מחקר שהתמקד בכיתות ח׳ ו - י״א מבתי ספר ברחבי הארץ ובו השתתפו כ - 3 , 600 תלמידים בדק , בין השאר באמצעות שאלונים , את האופן שבו רואים התלמידים את המורים . % 57 בלבד סבורים שיש למורים ידע רב , אך רק % 6 רוצים להידמות להם ( שרף ומייזלס , . ( 2005 שיעור התלמידים המדווחים כי המורים מלמדים באופן ברור ומובן אינו עולה בהרבה על % 50 מהתלמידים . מעל שני שליש מתלמידי כיתות ה׳ - ו׳ מדווחים על יחסי קרבה , אכפתיות , הגינות וכבוד עם מוריהם . בכיתות ז׳ - ט׳ וי״א לעומת זאת , מדווחים פחות מ - % 50 של התלמידים על יחסים כאלה ( ראמ״ה , _ 2012 חלק ב׳ ) . ביישובים שבהם האוכלוסייה מעוטת - הכנסה יש להורים פחות אפשרות להשתתף במימון חוגים ולימודי העשרה לילדיהם . קיימת זיקה בין מגמת ההפרטה ובין הגברת השימוש בהערכת הישגים לימודיים , הן ברמת המערכת והן ברמת התלמיד כפרט . השפעת ההפרטה על שוויון ההזדמנויות של התלמידים : מגמת ההפרטה השפיעה באופן שלילי גם על שוויון ההזדמנויות של התלמידים . במחקר איכותני של גרינבלט - קולוני ( 2011 ) נמצא בין השאר , שההפרטה יוצרת אי - שוויון בחלוקת המשאבים החינוכיים ועלולה להרחיב פערים חברתיים וכלכליים . להשפעה השלילית של ההפרטה על השוויון יש כמה סיבות : 1 ) לא מופעלת שום רגולציה על ההפרטה , ומניעים אותה גורמים בעלי עניין כלכלי , אידאולוגי או פוליטי , שהם שונים בתכלית מן הגורמים הממלכתיים , הרואים בקידום השוויון מטרה מרכזית . 2 ) ביישובים שבהם האוכלוסייה מעוטת - אמצעים יש להורים פחות אפשרות לממן את ההשתתפות העצמית בעלות חוגים ולימודי העשרה לילדיהם , השתתפות שבמקרים רבים כרוכה בקבלת שירותי החינוך המופרטים . השפעת ההפרטה על הערכה ומדידה של הישגי התלמידים : הלחץ הציבורי להתייעלות תרם לכמה התפתחויות בכיוון של הערכה , תחרותיות וקביעת סטנדרטים , הן ברמת המערכת והן ברמת התלמיד כפרט : הדגשת עקרון האחריותיות לתוצאות השקעת המשאבים ( צוקרמן , 2012 ) הערכה מוגברת של תכניות לימוד ( רסניק , 2009 ) ייעול המערכת על בסיס חישובי עלות ותפוקות , החדרת תחרותיות תוך הערכה ובקרה במונחים מדידים ( אבישי ורוטנברג , 2012 ) פיתוח סטנדרטים ושיטות הערכה . דוגמה בולטת היא המבחנים הבינלאומיים כגון פיז״ה . מטרת המבחנים הבינלאומיים היא , בין השאר , לאפשר השוואה בין הישגי תלמידים ממדינות שונות , וכן בין מגזרים שונים באותה מדינה ( צוקרמן , . ( 2012 9 ראו בנספח , 3 במיוחד בסעיפים הנוגעים למזכירות הפדגוגית ולמינהל מדע וטכנולוגיה , פעולות שדווחו על ידי משרד החינוך לשיפור מעמדו המקצועי של המורה . 10 ראו דיווח משרד החינוך על פעולות בנדון בנספח 3 ובמיוחד בסעיפים הנוגעים לשפ״י ולמינהל חברה ונוער .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help