sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

חלשים אין יכולת להשתפר ללא תמיכה מקצועית ולכן אין די בתמריץ החומרי כדי להביא לשיפור אצלם ( . ( Haut & Elliott , 2011 פיתוח כוח אדם במהלך השירות : הספרות המקצועית מצביעה באופן כללי על חשיבותם של תהליכי פיתוח מקצועי בקידום איכות כוח אדם במערכת החינוך ( נבון ושביט , . ( 2012 יש ממצאים , לא רבים , המעידים על קשר הדדי בין הזדמנויות למידה שניתנות למורים בעת שירותם לבין מחויבותם לתפקידם , ובין מחוייבות זו לבין הישגי התלמידים ( & Firestone . ( Pennel , 1993 אף על פי שהבסיס האמפירי לקיומו של קשר ישיר בין פיתוח מקצועי של המורים לבין הישגי התלמידים עדיין ראשוני , יש ממצאים על קשרים רלוונטיים אחרים בין פיתוח מקצועי של המורים _ השתלמויות , הכשרות , משוב לעבודתם , לימוד מעמיתים ועוד _ לבין איכות עבודתם . כך למשל נמצא קשר חיובי בין השתתפות מורים בפיתוח מקצועי כחלק מעבודתם ובין תחושתם כי יש להם שליטה במגוון רחב של שיטות הוראה . % 55 מהמורים במדינות המפותחות מעוניינים להשתתף ביותר פעילויות של פיתוח מקצועי . יותר מ - % 75 מהמורים סברו כי משוב הוא אמצעי מועיל לפיתוח מקצועי שלהם . ככל שמורים שנסקרו קיבלו משוב רחב יותר על היבטים מוגדרים בעבודתם , כן דיווחו שהם בוטחים יותר בכישוריהם בתחומים אלו ( . ( OECD / CERI Iinternational Study , 2012 עם זאת יש להדגיש כי , לפי מקורות שונים , המשוב הנלווה להערכות מערכתיות של איכות מורים ונעשה על ידי מנהל בית הספר בלבד אינו יכול לבוא במקום משוב ראוי : הוא ניתן בתדירות נמוכה מדי , אינו שיטתי , אינו מהימן מספיק והוא מבוסס על חלק קטן בלבד של ההוראה (; Daley & Kim , 2010 . ( Marshal , 2005 ממחקרים עולה כי אחת הדרכים המועילות ביותר למתן משוב היא במסגרת הקהילה הלומדת , שבה מתקיים לימוד של המורים זה מזה תוך מתן משוב הדדי על אופן ההוראה והתמודדות עם סוגיות דידקטיות שונות . כדי שמשוב למורים יהיה אפקטיבי עליו להיות שיטתי ומלווה באמצעים שיסייעו למורה לשפר את ביצועיו : את המשוב ניתן להעביר , לאחר הכשרה מתאימה , בדרכים כגון דיון משותף בסוגיות הנוגעות לפרקטיקה , תצפית של מורים על עבודת מורים עמיתים , הקלטת שיעור ופרסומו בווידאו לצורך ביקורת ולימוד ( , Stephanie . ( 2009 אחת הדרכים המועילות למתן משוב היא מסגרת הקהילה הלומדת , שבה מתקיים לימוד מובנה של מורים זה מזה . בסוגיית הפיתוח המקצועי נמצא בארצות הברית כי % 23 מהמורים מעוניינים ללמוד יותר בנושאים המקצועיים שלהם , % 18 מעוניינים ללמוד על ניהול של אופן הלימוד , % 15 מבקשים להתמקד בתלמידים בעלי צרכים מיוחדים , % 14 מבקשים להתמקצע בשימוש בטכנולוגיה ( . ( Hattie , 2009

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help