sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:36

את הפערים בצורכי החינוך השלימו ארגוני המגזר השלישי , בעיקר בכל הקשור לערכים , העשרה וצמצום פערים בין התלמידים בהישגיהם הלימודיים . על פי מחקר שנערך בארבע מדינות מתפתחות ארגונים לא ממשלתיים החלו למלא את החלל שהותירה המדינה במערכת החינוך ( . ( Archer , 1994 מנתוני רשם העמותות בישראל עולה כי בין השנים 1996 ל -2006 חלה עלייה ניכרת ברישום עמותות החינוך . כך החל עידוד מערכתי גלוי של משרד החינוך לכניסת גורמים לא ממלכתיים לתמיכה בחינוך , והתפתח רצון של ארגונים שונים למלא את החלל שנוצר . מסקר שנערך בשנת תשס״ח עולה כי עמותות , קרנות וגופים עסקיים הפעילו תכניות חינוכיות שונות בכ - % 90 מבתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ( גרינבלט - קולודני , . ( 2011 דוח ועדה שהקים משרד החינוך בשנת 2006 ( דוח זיילר ) מציין שאת העלייה בפעילות שמעבר לזו הממלכתית ניתן לייחס בין השאר לערעור הדומיננטיות של בית ספר כמקור בלעדי לחינוך בעידן של סביבה דיגיטלית רב - ערוצית , ובמקביל _ לרצונם של רשויות , קהילות וגופים אידאולוגיים להיות שותפים בעשייה החינוכית ( זיילר , . ( 2006 הרשויות המקומיות הן המרכזות את הפעילות שמעבר לפעילות הממלכתית בתחומי בית הספר . כתוצאה מכך , מסתמן במקביל למגמת ההפרטה שינוי של מתן אוטונומיה רבה יותר לרשויות מקומיות , בתי ספר , מנהלים , מורים וקהילת ההורים , בתחומים של קביעת חלקים מתכנית הלימודים ( לפעמים אפילו יצירה של חלקים ממנה ) , פיתוח תכניות לימוד ייחודיות ובחירת ספרי הלימוד ( אבישי ורוטנברג , . ( 2012 הפעילות החינוכית שמתבצעת בסיוע המגזר השלישי מגוונת . מנתונים של רשם העמותות בישראל מתברר כי הארגונים הלא ממשלתיים העוסקים בחינוך פועלים בתחומים הבאים : 40 אחוז בתחום הערכים , % 39 בתחום ההעשרה , % 13 בצמצום פערים , % 4 בצרכים מיוחדים , ו - % 4 בהכשרה ושיטות חינוך . רבות מהתכניות ממומנות חלקית בידי משרד החינוך או הרשות המקומית ( גרינבלט - קולודני , . ( 2011 במקביל למגמת ההפרטה מסתמן שינוי של מתן אוטונומיה רבה יותר לרשויות המקומיות . לעמותות הפועלות בבית הספר יכולה להיות השפעה על התכנים הנלמדים . השלכות ההפרטה על סמכותו המקצועית של המורה : צמצום המעורבות הממלכתית במערכת החינוך ותהליך ההפרטה במיוחד עלולים לפגוע במעמדו המקצועי של המורה . עמותות הפועלות בבית הספר מחליפות למעשה מורים בהעברת תכנים ייעודיים שונים . אנשי עמותות אלה מגלים לעתים יחס של חוסר אמון כלפי צוות המורים . יחס זה מחלחל גם לתפיסתם העצמית הנמוכה של המורים מבחינת התפקיד שאותו הם ממלאים ( קולודני , . ( 2011 מספרות מחקרית עולה כי מעמדו הציבורי ויוקרתו של מקצוע ההוראה בישראל נמצאו לפני שנים אחדות בשפל ( בן - פרץ , . ( 2009 מנתוני למ״ס עולה גם ששיעור המורים העוזבים 8 ראו בהקשר זה דיווח באתר משרד החינוך על הרפורמות ׳עוז לתמורה׳ ו׳אופק חדש׳ המכוונות לשיפור מעמד המורים ומקצוע ההוראה . תוצאותיהן של רפורמות אלו טרם באו לידי ביטוי בחומר שנסקר כאן , וסביר להניח שיידונו במחקרים עתידיים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help