sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:85

גיוס כוח אדם משופר : גיוס מיטבי הוא פונקציה של עידוד אפקטיבי בבחירת מקצוע ההוראה וכן של טיב המיון , ההסמכה וההכשרה . באנגליה פיתחו מאז שנת 2006 שלושים ושניים מסלולים לרכישת מעמד רשמי של מורה מוסמך . למחליטים להתגייס לשירות ניתן מימון מלא ללימודיהם , ולרבים מהם הוענקו גם מלגות קיום . שינוי זה לווה בהעלאה משמעותית של משכורת המורים ובמסע פרסום נרחב , שהביא לגידול של פי שלושה במספר המתעניינים במקצוע ההוראה ולצמצום בפועל של מספר המשרות הפנויות לכדי מחצית . איכות המורים במדינות המפותחות תלויה כיום בעיקר בהצבת רף כניסה גבוה _ גבוה ככל שמספר המתגייסים מאפשר _ ובאיכות ההכשרה הראשונית למקצוע ( OECD / CERI . ( International Study , 2012 המורה חייב להיות מסוגל לזהות למידה נכונה או שגויה , להעריך את תוצאותיה ולהחליט אם ומתי לעבור לאסטרטגיה חלופית . הוא צריך להיות בעל יכולות אלתור , אינטגרציה והפשטה . נמצא גם כי יעילות ההוראה קשורה לשליטה של המורה באקלים הכיתתי וליכולתו לאתגר את התלמיד . שיפור באיכות המורים במדינות המפותחות מושג על ידי הצבת רף כניסה גבוה למקצוע , העלאת רמתה של ההכשרה הראשונית ומאמץ להשאיר כוח אדם איכותי במערכת . בישראל נמצא שכשליש מהמורים מדווחים על חוסר שביעות רצון מעבודתם . מורים רואים במשתנים כגון מתן זמן לתכנון העבודה , תמיכה מקצועית ולימוד בכיתות קטנות תמריצים חשובים לא פחות , לעתים אף יותר , מתמריצים כספיים כגון העלאת שכר הבסיס . אתגר נוסף הוא השארת כוח אדם איכותי במערכת : בין עשירית לבין שליש מהמורים ( הנתונים מבוססים על מחקרים אמריקניים ) מתקשים להתמודד עם השחיקה ונושרים מההוראה או עוברים ללמד במוסד אחר . הסיבות העיקריות לשחיקה הן שכר נמוך , בעיות משמעת וחוסר תמיכה מצד צוות ההוראה ( . ( Cochran - Smith , 2004 במחקר אחר נמצא קשר בין התנהגויות של חוצפה ושל חוסר כבוד מצד התלמידים לבין שחיקה רגשית של המורה ( . ( Bham & Hastings , 2003 בישראל נמצא שכשליש מהמורים מדווחים על חוסר שביעות רצון מעבודתם ( ראמ״ה ומשרד החינוך , _ 2012 חלק ב׳ ) . דוניצה - שמידט וזוזובסקי ( 2012 ) ביצעו מחקר חלוץ לבדיקת נתוני נשירה ותחלופה של מורים בארץ . המחקר נערך ביותר מ - 2000 בתי ספר ממלכתיים מכל הזרמים . בין השאר נבדקו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מול נתוני מחקר - החלוץ . שני המקורות מצביעים על תחלופה גדולה של מורים . לפי נתוני הלשכה , בתום חמש שנים מתחילת העסקתם , מגיע שיעור הנשירה של מורים חדשים ל - % . 45 - 55 בסקר - החלוץ נמצא כי תנועתיות המורים ( כניסה ויציאה ) בבתי הספר שנחקרו נעה בטווח שבין 11 ל - 17 אחוזים בשנה . בישראל כוללות הרפורמות של ׳אופק חדש׳ ( בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים ) ו׳עוז לתמורה׳ , ( בבתי הספר העל - יסודיים ) תכניות להעלאת שכר הבסיס , לשיפור סולמות הקידום המקצועי ולקידום הפיתוח המקצועי של המורים _ כל אלה גורמים שעשויים להביא להישארותו של כוח אדם איכותי במערכת החינוך ( נבון ושביט , . ( 2012 לצד התמריצים הכספיים התורמים להשארת מורים איכותיים במערכת , יש חשיבות רבה לתמריצים פנימיים הקשורים לביצוע התפקיד . ממצאים מראים כי משתנים כמו מתן זמן לתכנון העבודה , תמיכה מקצועית ולימוד בכיתות קטנות נתפסים כמשמעותיים למורים לא פחות ולעתים יותר ממשתנים כספיים ( . ( Hightower et al ,. 2011 דוח על שימוש בתמריצים במערכת החינוך מעלה כי מתן תמריצים חומריים למורים שיפר רק במידה מזערית , אם בכלל , את הישגי התלמידים . מסקנה בולטת של מחברי הדוח היא שיש חשיבות רבה למתן תמיכה מקצועית למורים במקביל למתן התמריצים החומריים , כי במקרים רבים למורים שביצועיהם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help