sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:35

2 . 3 אחריותיות והפרטה 2 . 3 . 1 רקע הפרטה משמעותה העברת הפונקציה של מתן שירותים לאזרח מהמגזר הראשון ( הציבורי ) למגזרים האחרים _ המגזר העסקי או המגזר השלישי ( עמותות ומלכרי״ם ) . תהליכי ההפרטה בישראל החלו כבר בשנות השמונים של המאה הקודמת ( גדרון , בר וכץ , . ( 2003 האצה של ההפרטה התרחשה בעקבות המשברים והקשיים הכלכליים , הגירעונות הממשלתיים ושיעורי האבטלה הגבוהים במדינות מערביות שונות . אלה הולידו גל של ביקורת ציבורית על חוסר יעילות של המערכות הציבוריות ועל הצורך בהטמעת האחריותיות לתוצאות של השקעת המשאבים . המשמעויות של עקרון האחריותיות הן : 1 ) מתן דין וחשבון לציבור על פעולות שנעשו בכספי ציבור תוך הכרה בכך שגוף ציבורי , או כזה הממומן על ידי הציבור , חייב לדווח למשלם המיסים על הוצאות ציבוריות ותפוקות שהושגו , דיווח שיהווה בסיס להפסקת פעילויות שאינן פרודוקטיביות . 2 ) מדידת הביצועים והערכת מידת השגתם על ציר זמן . 3 ) ״שקיפות״ _ מתן אפשרות לקהל הרחב להגיע למידע על הפעולות שנעשו ועל מידת השגת היעדים ( צוקרמן , ; 2012 גרינבלט - קולודני , . ( 2011 המחשבה שעמדה בבסיס ההפרטה ועקרון האחריותיות היתה שהם יביאו להתנהלות יעילה יותר של כוחות השוק ותודות לכך לחיסכון בכספי הציבור ( אבישי ורוטברג , ; 2012 דגן - בוזגלו , ; 2010 איכילוב , . ( 2010 תוצר לוואי משמעותי של ההפרטה היה הפחתת הריכוזיות הממלכתית וביזור סמכויות מסוימות שקודם היו בידי המדינה _ לעמותות ומלכרי״ם ( דגן - בוזגלו , ; 2010 איכילוב , ; 2010 גרינבלט - קולודני , . ( 2011 הפרטה משמעותה העברת הפונקציה של מתן שירותים לאזרח מהמגזר הראשון ( הציבורי ) למגזרים אחרים – המגזר העסקי או המגזר השלישי ( עמותות ומלכ " רים ) . ההפרטה נעשתה בכוונה להביא להתנהלות יעילה יותר של כוחות השוק והודות לכך לחיסכון בכספי ציבור . המשברים הכלכליים ושחיקת התקציבים גרמו לכך שמשרד החינוך משקיע פחות בתקציב שהרשויות המקומיות מייעדות לחינוך . 2 . 3 . 2 השלכות על מערכת החינוך צמצום ההשקעה הממלכתית בתלמיד והרחבת סמכויות הרשות המקומית : תהליכי ההפרטה בחינוך בישראל החלו בשנות השמונים של המאה הקודמת , עם הקמת בתי ספר ייחודיים שקלטו תלמידים שלא לפי אזורי רישום ועם הקמת מסגרת של שעות לימוד ממומנות על ידי ההורים _ ״חינוך אפור״ ( גדרון , בר וכץ , . ( 2003 מגמת ההפרטה האיצה גם את הקמתם של בתי ספר הנשענים על מימון עצמי ופרטי ועל מעורבות גוברת של גורמים עסקיים בתכניות הלימוד ( אבישי ורוטברג , ; 2012 דגן - בוזגלו , ; 2010 איכילוב , . ( 2010 המשברים הכלכליים ושחיקת התקציבים באו לידי ביטוי בירידה בהשקעה הריאלית של משרד החינוך בתקציב הרשויות המקומיות שנועד לחינוך . בישראל עלה התקציב השנתי במעט , אך אוכלוסיית התלמידים גדלה הרבה יותר , כך שההשקעה לתלמיד ירדה משמעותית ( גרינבלט - קולודני , . ( 2011

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help