sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

במבחני רישוי ( נבון ושביט , . ( 2012 בסקירות עדכניות נתבררו בכל זאת קשרים בודדים כבעלי משמעות , והבולטים שבהם הם קשר חיובי בין מין המורה לבין הישגי התלמידים : מורות מצליחות יותר ממורים בשיפור הישגים נמדדים של תלמידיהן ( נבון ושביט , . ( 2012 במקצוע המתמטיקה , שלא כמו במקצועות אחרים , נמצאו קשרים בין הישגי התלמיד לבין תואר המורה , הסמכתו , ציוניו עם כניסתו לקולג׳ וההכשרה שקיבל בהוראת מתמטיקה כללית . השפעת גורמים אלו היתה רבה יותר בבתי ספר על - יסודיים ( . ( Hightower et al ,. 2011 החוקרים אף הצביעו על קשר בין שליטת מורים למתמטיקה בידע לבין הישגי תלמידיהם ( . ( Darling - Hammond , Wei , Andree , Richardson , Orphanos , 2009 יש הסוברים שגם אם לא נמצא כי השכלה ומבחני יכולת קוגניטיביים מיטיבים לנבא יעילות של מורים , הצבת רף גבוה עשויה לשפר את הדימוי של מקצוע ההוראה ובכך למשוך לעולם ההוראה אנשים בעלי יכולות כלליות גבוהות יותר ואף לאפשר סינון של מועמדים תוך תצפית בעת העבודה ( נבון ושביט , . ( 2012 כאן ראוי לציין שמשרד החינוך מקדם בשנים האחרונות מגוון מיזמים ל״הכשרה חלופית״ כגון תכנית חותם או התכנית להכשרת מהנדסים להוראת מתמטיקה . תכניות אלה אמורות לקדם את השינויים שהוצגו לעיל ויש לעקוב אחר מידת הצלחתן בהשגת המטרות . יש בסיס אמפירי חלקי בלבד למובהקות הקשרים בין הישגי התלמידים ובין מאפיינים מינהליים של המורה כגון הכשרתו , הידע והמיומנויות שלו . יש סברה שגם אם לא נמצא כי השכלה ומבחני יכולת קוגניטיבית מיטיבים לנבא יעילות מורים , הרי עצם הצבתו של רף-יכולות גבוה תשפר את הדימוי של מקצוע ההוראה וכך תמשוך אליו אנשים בעלי יכולות גבוהות . רוב החוקרים סבורים שהגורם המשפיע ביותר על הישגי התלמידים הוא פרקטיקות ההוראה . פרקטיקות ההוראה : המאפיינים של פרקטיקות ההוראה הם המשפיעים על דפוסי הלמידה של התלמיד יותר מכל גורם אחר ( . ( Hightower et al ,. 2011 הטי ( Hattie , 2009 ) מציין בעיקר את הפרטיקות דלקמן : תפיסת המורה את תפקיד התלמיד _ רכישת כלים ללימוד עצמי : מממצאי מחקרים עולה כי ההשפעה המשמעותית ביותר על לימודיו של התלמיד ניכרת כאשר המורה בודק אם פעולותיו כמורה אפקטיביות _ ומתקן אותן בהתאם . זאת ועוד : המורה צריך לאפשר לתלמיד להרחיב את מעמדו ה״קלסי״ , מעמד של תלמיד המסתפק בקבלת ידע מהמורה , ולאמץ לעצמו גם תפקידים הוראתיים כמו ניטור עצמי , הערכה עצמית ולימוד עצמי . כך יאפשר המורה לתלמיד לרכוש כלים של לימוד בכוחותיו שלו . הוראה לשם הבנה _ הצלחה בהוראה - לשם - הבנה היא במידה רבה פונקציה של לימוד החומר באופן הנתפס על ידי התלמיד כברור . היזון חוזר דו - כיווני , מהמורה לתלמיד ולהפך , מאפשר לוודא את הבנת החומר והשגת המטרות הלימודיות . מעקב אחר הצלחת הלמידה והפקת לקחים _ מורה חייב לדעת לזהות למידה נכונה או שגויה , לדעת להעריך את הצלחת הלמידה ולהחליט אם ומתי לעבור לאסטרטגיה חלופית . מיומנויות ויכולות אישיות _ נוכחות מרשימה של המורה , שליטה באקלים הכיתתי , יכולת לאתגר את התלמידים , יכולת לדון באופן מעמיק בסוגיות , יכולת אלתור , מיומנות באינטגרציה של חומר ויכולת הפשטה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help