sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

בעלי צרכים מיוחדים , כולל אלה המתנהגים בתוקפנות . מערכת החינוך בישראל מציעה שתי דרכים עיקריות להתמודדות עם התנהגות תוקפנית של ילדים ונוער . הראשונה כוללת תכניות מניעה מערכתיות , והשנייה כוללת טיפולים פרטניים שונים , כולל טיפול באמנויות . ספר זה מתמקד בדרך השנייה , הרווחת כיום בגנים ובבתי ספר רבים . במפגש בין שני הנושאים - תוקפנות בקרב ילדים והטיפול בהם באמצעות אמנות - עולות דילמות מקצועיות רבות המלוות במתח ובדריכות כתוצאה מן הניגוד שבין החופש וההכלה שהמטפלים מעוניינים לספק , ובין התוקפנות המרחיקה והמאיימת של המטופלים . דילמות אלה מתוארות בספר בהרחבה , וכן מגוון הדרכים להתמודד עמן . ייחודו של הספר הוא בשילוב של מחקר , תאוריה ופרקטיקה . חלקו הראשון מתאר ומנתח את המצב בשדה על בסיס מחקר מקיף שבחן את החוויות , את התפיסות ואת דרכי העבודה של מטפלות באמנות העובדות במערכת החינוך . חלקו השני מציג מודל תאורטי המסייע לכוון את הטיפול ולזהות את הקשיים ואת האתגרים האופייניים לעבודה עם ילדים , וכן דרכים ליישום המודל בעבודה הטיפולית . תובנות אלה צמחו מן המחקר ומניסיון קליני רב-שנים בטיפול ובהדרכה . וביתר פירוט : הפרק הראשון מציג את הרקע העיוני של תוקפנות ילדים , את ההקשר המקומי של התופעה , את חקר הסיבות ( אטיולוגיה ) לתופעה ואת הטיפול באמנות במוסדות חינוך בישראל . הפרק השני מתאר את מערך המחקר , שהקיף למעלה ממאה מטפלות באמנות ומדריכות קליניות כדי ללמוד מניסיונן . באמצעות שאלונים , ראיונות וציורים , הן תיארו את הקשיים ואת ההצלחות שחוו בעבודתן זו . הפרק השלישי מציג את הממצאים המרכזיים של המחקר , כולל תיאורים מגוונים של דרכי העבודה של המטפלות וכן אתגרים רבים שהן התמודדו אתם . הממצאים מלמדים כי מטפלות רבות התקשו לזהות את הקשר שבין ההתערבות הטיפולית שלהן ובין התוצאות . נתון זה שימש מנוף לבחינת הקשיים של המטפלות ולהבנת האתגרים שעליהן להתמודד עמם במרחב הבין-אישי ( קשר מטפלת-מטופל , ( 2 הכלה - מושג בפסיכולוגיה ובחינוך שמשמעותו יכולת רגשית לקבל ולשאת בתוכו את רגשותיו של האחר ; להיות אמפתי וקשוב אל האחר ; לאסוף אל תוכו את חוויותיו , להזדהות אתו ; לספק לו מרחב בטוח לביטוי תחושותיו ורגשותיו . 3 התלבטתי בדבר השימוש בלשון זכר ונקבה במהלך הכתיבה . הפתרון שנמצא מתאים ביותר הוא זה : מטפל-מטפלים , בלשון זכר , מתייחס למטפלים באופן כללי ; מטפלת-מטפלות , בלשון נקבה , מתייחס למשתתפות במחקר ( במילוי השאלונים 97 % - היו נשים , ובראיונות . ( 100 % –

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help