Description:
מדי יום מתרבות הידיעות על אלימות של ילדים. אנו מזדעזעים ממעשי התעללות והתאכזרות של ילד הפוגע בילד אחר או במבוגר. התנהגות זו מעמידה בפנינו, המבוגרים, אתגרים רבים ומעמתת אותנו עם הצורך להגיב. עניינו של ספר זה הוא המפגש של מטפלים באמצעות אמנות במערכת החינוך עם ילדים המופנים לטיפול בשל התנהגותם התוקפנית. ייחודו של הספר הוא בשילוב של מחקר, תאוריה ופרקטיקה. חלקו הראשון מנתח את המצוי בשדה לאור מחקר מקיף, שנערך בישראל, בהשתתפות למעלה ממאה מטפלים באמנות ומדריכות קליניות. הנתונים נאספו באמצעות כלי מחקר מגוונים: שאלונים, ראיונות וציורים של מטפלים. הממצאים העלו שמטפלים רבים חשים קשיים מיוחדים בטיפול באוכלוסייה זו, הנובעים בין השאר מן הניגוד שבין ההכלה שהם רוצים לספק למטופלים ובין התוקפנות המאיימת על אלה. ניתוח הנתונים הניב מודל תאורטי, המוצג בחלק השני של הספר וכולל עקרונות להתמודדות עם האתגרים האופייניים לטיפול באוכלוסייה זו. המודל מציע לעבוד על פי עיקרון דיאלקטי – קבלה והכוונה לשינוי – בשלושה מרחבים במקביל: במרחב הבין-אישי עם הילד בחדר הטיפול, במרחב המערכתי עם הצוות החינוכי ועם ההורים ובמרחב האישי ביחס לחוויותיו האישיות של המטפל. הספר מלווה בדוגמאות של התערבויות שונות המבהירות את תרומת האמנות לתהליך הטיפולי. הוא מציג גישה טיפולית משולבת, המכירה בריבוי הגורמים לתוקפנות של ילדים ומציעה לשלב את הטיפול באמנות עם היבטים פסיכודינמיים, מערכתיים, קוגניטיביים והתנהגותיים. הספר מיועד לכל אדם המוטרד מהתנהגות תוקפנית של ילדים ומהשפעותיה על התפתחותם ועל סביבתם, כולל אנשי מקצוע מתחום הטיפול, מורים והורים. הוא עשוי לעניין במיוחד מטפלים באמנויות, מדריכים וחוקרים בתחום.
|
Author:
|
עדנה ניסימוב -נחום
|
Editor(s):
|
|
Title:
|
|
Series:
|
תמה - תאוריה ומעשה בהכשרת מורים
|
Year:
|
2013
|
Month:
|
|
journal issue:
|
|
Ages:
|
תיכון ומעלה
|
Grade:
|
|
Target audience:
|
|
Subjects:
|
פסיכולוגיה, חינוך,
|
Pages:
|
272
|
Type:
|
ספר עיון
|
|