sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא מדי יום מתרבות הידיעות על אלימות של ילדים . אנו מזועזעים לשמוע על התעללות ועל התאכזרות של ילד הפוגע בילד אחר או במבוגר . חזותו המתנגדת והמתריסה של ילד המתנהג בתוקפנות מתעתעת בנו פעמים רבות . למראית עין חזותו נראית איתנה , תקיפה ונחרצת , אך למעשה היא מסווה חולשה , בלבול ותסכול . התנהגותו , המאופיינת בסערה רגשית , משמשת לעתים כמסתור לכעסים , לפחדים ולכאבים . הילד מתקשה להכיל את המצוקה הרבה ולכן הוא מנסה להיפטר ממנה ומשליך אותה החוצה בעוצמה . הוא מנסה להחליף את חוויית החולשה בתחושה של כוחנות ולהמיר את חוסר האונים בניסיון לשלוט באחר . הוא מסגל לעצמו דרכים לפתרון בעיות ולהשגת מבוקשו באמצעות מעשיו הפוגענים . הוא מייחל לגדול כראוי ולהגן על עצמו מפני פגיעה , אולם הפתרונות שלו מנפצים את גבולות הגוף והנפש של הזולת . הוא שואף בכל כוחו לזעוק לעזרה מבלי להיראות כנזקק . למעשה , הוא יוצר מעגלי דחייה ומצליח להרחיק ממנו את הזולת בבהלה , למרות הצורך שלו בסיוע , בקרבה ובאינטימיות . התנהגותם התוקפנית של ילדים משפיעה בעוצמה רבה על הזולת . יש בכוחה להטיל צל מאיים , לעורר חשש מפגיעה ולהרוס בפתאומיות את הסדר הקיים . התנהגות זו מותירה את המבוגרים עם אתגרים רבים . מלבד ההלם הראשוני , הנובע מן ההתפרצות המפתיעה , היא מעמתת אותם עם הצורך להגיב ולהתמודד עם התופעה הלא-רצויה . מבוגרים רבים - בין אם הם הורים , מורים , או מטפלים - שואלים את עצמם פעמים רבות אם הימנעות מתגובה תסייע לגלי ההרס להיעלם , ולחלופין - אם תגובה תקיפה וחד-משמעית תעצור את הפרץ הגואה והמשתלח של גלי התוקפנות . אחדים מהם שואלים איך אפשר להגיב מתוך שליטה , לעצור את התוקפנות ולווסת את ההרס , ובו בזמן להבין את הכעס של הילד , את המצוקה ואת חוסר האונים שלו . הספר מתייחס לשני נושאים מרכזיים : האחד - תוקפנות בקרב ילדים כתופעה רווחת הנגרמת בשל סיבות שונות , משולבות זו בזו , ופוגעת בהתפתחותם של הילדים עצמם ובסביבתם . והשני - טיפול באמצעות אמנויות הנמצא בתהליך מתקדם של מיסוד מקצועי . טיפול זה מוצע במסגרות חינוך שונות , לילדים 1 הביטוי " טיפול באמצעות אמנויות" הנו שם כולל לטיפול באמנות חזותית , במוזיקה , בתנועה ובמחול , בספרות , בדרמה ובפסיכודרמה . להלן , לצורך הקיצור , נשתמש בדרך כלל בביטוי "טיפול באמנות" שהנו נפוץ ומקובל יותר .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help