sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:186

הקשורים לתפקוד החברתי , ובהם : תחושת שייכות וקבלה בקבוצת השווים ; ובנוסף לכך , דנה בהשפעות ההדדיות הקיימות בין התפקוד החברתי לתפקוד הלימודי שנקודת ממשק משמעותית ביניהם באה לידי ביטוי בדרכי הוראה שיתופיות שונות . נראה כי הלמידה השיתופית מאפשרת לתלמידים אימון חי בכישורים חברתיים שרכישתם אף מקדמת הישגים לימודיים . הדרך שבה מתייחסת מערכת החינוך לשונות קוגניטיבית בין הלומדים מעצבת את סביבות הלמידה ובעלת השפעה ניכרת על היבטים רגשיים , מוטיבציוניים וחברתיים שונים הקשורים ללמידה ולהישגים . בעוד שגישות שונות מדגישות את היתרונות שבשונות ובהטרוגניות ומנצלות שונות זו למען הלמידה , שיטות אחרות רואות בה חיסרון ומבקשות לצמצם אותה דרך חלוקת בתי הספר והכיתות למסלולים , הקבצות וקבוצות לפי יכולת והישגים . לפיכך , תסקרנה דרכים שונות למתן מענה לשונות קוגניטיבית , תוך העלאת סוגיות חינוכיות עקרוניות והצגת מחקרים המבססים את ההשפעות השונות שיש לגישות אלו על התלמידים . לבסוף , זיהוי של גורמים שונים העומדים בבסיס התפקוד בבית הספר כמו גם בחינה אמפירית של הקשרים ההדדיים ביניהם הם הבסיס לפיתוח דרכי התערבות שונות . לפיכך , בסקירת הקשרים השונים יוצגו מחקרים שבחנו את השפעתן של דרכי התערבות והוראה שונות על היבטים רגשיים וחברתיים ואף יוקדש פרק לתיאור דרכי התערבות ספציפיות שפותחו במהלך השנים . מהסקירה עולה כי בעוד שהתערבויות שונות מדגישות את המטרות הלימודיות ומתמקדות במתן מענה ישיר לשונות הקוגניטיבית , התערבויות אחרות מציבות מטרות לימודיות לצד מטרות בתחום הרגשי חברתי או מתמקדות באלו האחרונות בלבד . זאת , מתוך הנחת יסוד מבוססת מחקר שקידום התלמידים בתחום הזה עשוי לקדם אותם בתחום הלימודי ויותר מכך , לתרום להצלחתם ולהתפתחותם הכללית . מודלים מיטביים להתמודדות עם שונות בין תלמידים מאת פרופש יהודית דורי וד״ר זהבית כהן המושג שונות מוגדר בספרות התאורטית בשני אופנים : א ) שונות בין התלמידים בהקשר חברתי כלכלי , והתמקדות בהבדלים על בסיס יכולות לימודיות ב ) שונות בהקשר של מאפייני הלומד , שמקורם בהבדלים אישיים כגון מגדר , תכונות אישיות , מוטיבציה ללמידה , העדפות כלפי למידה , מיומנויות למידה וחשיבה . שונות בחינוך משמעה שוני ביכולות התלמידים ובהישגיהם , כלומר שילוב של שתי ההגדרות הללו . שונות בין תלמידים מתבטאת הן בהיבט דמוגרפי כגון מגדר או מוצא והן בהיבט לימודי כגון הישגים לימודיים או סגנון למידה . בסקירה הנוכחית נבחנו מודלים חינוכיים מיטביים להתמודדות מערכתית או מקומית עם שונות בין תלמידים בארץ ובעולם . מודלים אלו נותחו על

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help