sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:171

תהליך של שינוי תיכון שהגלילש עבר תהליך שינוי והפך מבית ספר שמגיעים אליו הנכשלים לבית ספר בעל מוניטין , שתלמידים בוחרים להגיע אליו ( גם מאזורים מרוחקים יותר . ( מהות התהליך טמונה בשינוי שחל בשיח הבית ספרי . בעבר נסב עיקר השיח בבית הספר על נושאים של שייכות תרבותית או שייכות סוציו אקונומית . היום השיח בבית הספר הוא בעיקר חינוכי ובמרכזו השאלה ״מה אנחנו נותנים לתלמיד ? ״ כך למשל , בעבר , כשנערכה ישיבה בנושא תלמיד שנתגלה קושי בהתנהגותו , הצוות נטה לקבוע שהתלמיד לא בסדר . בשיח החינוכי החדש ההנחה היא שהמבוגרים אחראים לשלומו של הילד . לכן , כדברי המנהל , הצוות צריך לשאול את עצמו למה התלמיד נכשל , למה הוא צועק , למה הוא שונא את בית הספר . ברוח זו בית הספר גם שם קץ למנהג ״לזרוק״ תלמידים . בשיח החדש ״לזרוק תלמידים״ פירושו לזרוק את המורה ולזלזל בכושר החינוכי שלו . הנחת העבודה היא שהתנהגות התלמיד משקפת את זו של המבוגרים . תלמיד שחווה מורה שמתייחס אליו בצעקות ובהתנשאות מחזיר לו באותו מטבע . כעת התפישה היא שהדינמיקה בבית הספר תלויה במבוגרים ולא בתלמידים . תחילתו של תהליך השינוי הייתה בהחלטה של המנהל לנהל את בית הספר מתוך חזון ותפישה חינוכית ולא מתוך השלטת כפייה וסמכותיות . בשלב השני המורים נשאלו אם הם אוהבים את מקום העבודה שלהם . המסר מצד ההנהלה היה שהתשובה לשאלה זו תלויה בהם – אם המורים רוצים שיהיה טוב , יהיה טוב . כלומר , המורים אחראים למתרחש בין כותלי המוסד . בשלב השלישי אותרו הגורמים החיוביים הפועלים בבית הספר – מורים , תלמידים , משאבים . התהליך הזה ארך כשנה וחצי , ובסופו חש המנהל שיצר קשר אישי עם כל אחד מאנשי הצוות . במקביל החל גם תהליך של ביסוס האמון והיושרה של המנהל בעיני המורים . תהליך זה התבסס בעיקר על יצירת קשר הדוק בין מילים למעשים . למורים לא היה קל להתרגל לתהליך השינוי . הקושי ניכר במיוחד אצל אלו שנפגעו באופן אישי מכך שהמשיכו לדבר בשפה הסמכותית הישנה ולא הצליחו לאמץ את השיח החדש . למרות הקשיים , כעבור ארבע שנים חל שינוי בשיח של חדר המורים . מרכיב מרכזי בתהליך השינוי היה שיתוף כל הצוות בהצלחות של המורים בכיתות . השיתוף הזה השיג מטרה כפולה : חיזוק והעצמה של המורה היחיד ויצירת תחרות חיובית בין המורים בחתירה לשיפור . כך , כשמגמת האופנה , שנחשבת למגמה חלשה , זכתה בפרס עיצוב ארצי , ערך בית הספר מסיבה גדולה והזמין את כל הצוות לקחת חלק בהצלחה וללמוד ממנה . גם הכנסת הניסוי לבית הספר השפיעה מאוד על האווירה והאקלים . הניסוי שינה את הדימוי של בית הספר ונתן למורים תחושה שהם מוקד להתעניינות ( עוד על הניסוי בהמשך . ( המורים הם המשאב העיקרי של בית הספר בתיכון שהגלילש תופשים את המורים כקבוצה החשובה בבית הספר , כעמוד השדרה של המעשה החינוכי . בהתאם לתפישה זו , לבית הספר חשוב להשקיע במורים ולתת להם תחושה של שייכות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help