sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:168

המתגוררים בערים סמוכות . בית הספר עושה גם מאמץ מיוחד לשלב בו תלמידים בעלי קשיים רגשיים והתנהגותיים וכן ילדים מפנימיית שארזיםש ( פנימייה שיקומית וטיפולית לילדים ונוער בסיכון . ( בשנת הלימודים תשע״ד הפך שמשגבש למרכז הפצה מומחה על פי ההגדרה החדשה של משרד החינוך . הכרה זו מאפשרת לו להפיץ את המודל הייחודי שפיתח כתכנית מערכתית וכחלק מתכנית הליבה . שיזמות על קו הזינוקש - הניסוי בשנת 2006 הפך שמשגבש לבית ספר ניסויי . המניע לכניסה לניסוי היה תחושה של המנהלת שיש פער גדול מדי בין החיים מחוץ לבית הספר , שתהליכים רבים המתרחשים בהם אינם ידועים ואינם ודאיים , לבין הבועה הקונבנציונלית והמסורתית שבה התנהל בית הספר : תלמידים פסיביים ו 90 % מהזמן מוקדש להקניית ידע . התחושה הייתה שיש מחסור בחשיבה מקדמת הבנה ובהעדר מוחלט של מה שמכונה בבית הספר חשיבה הקשרית – חשיבה רחבה ושופעת רעיונות המייצרת פרשנויות מגוונות . בית הספר מאמין שבעידן המידע יצירתיות וחשיבה הקשרית הן הכרחיות ומנבאות הצלחה יותר משתורשה והשכלה מנבאות אותה . לכן פיתוח חשיבה יצירתית ועשייה הנגזרת ממנה נמצאים בליבת תכנית הלימודים של בית הספר . כך אימץ שמשגבש את שפת העסקים והיזמות והתחיל לפתח את הניסוי . במסגרתו הצוות מפתח את השפוטנציאל היזמיש הטמון בכל ילד ורואה בפוטנציאל הזה מקור עיקרי למצוינות והצלחה . בתהליך של יזמות יש הרבה נקודות שבהן נתקלים במצבים מתסכלים המחייבים עימות . המנהלת והצוות חיפשו בדיוק את המצבים שבהם לתלמידים ״כואבת קצת הבטן״ כתוצאה מעימות עם מצבי משבר . הם מאמינים שמצבים אלו יעוררו בתלמידים מוטיבציה להצליח . תהליך היזמות דורש מהתלמידים לאתר צורך אמיתי ( למשל , צרכים מיוחדים של ילדים או מבוגרים בעלי מוגבלויות ) ולשכנע את עמיתיהם בנחיצותו באמצעות הצגת נימוקים וטיעונים . בשלב הבא התלמידים מתחילים ללמוד לעומק , בעזרת מורים ומומחים מחוץ לבית הספר , כל מה שקשור למוצר ולסביבתו . תוצרי התהליך אינם מיועדים למכירה . הדגש בעשייה הוא על חדוות הלמידה , הסקרנות והאתגר . התהליך שעוברים התלמידים הוא ארוך וקשה ועל כן בהכרח מלמד . אחד הרווחים של התהליך , למשל , הוא שיפור ניכר בשפה . התלמידים משתתפים בתכנית הניסוי בין שש לשמונה שעות בשבוע . בית הספר מגמיש מאוד את המערכת כדי לאפשר לתלמידים להיות חלק מהתהליך , ומאפשר בין השאר היעדרות של תלמידים משיעורי ליבה . בבית הספר מאמינים שהם אינם מפסידים ידע אלא מרוויחים ידע מסוג אחר . בכל שכבה יש קבוצת תלמידים מנטורים שעוברים תהליך אינטנסיבי יותר בתהליך היזמי , ואחר כך , בשיתוף פעולה עם מורים , מנחים תלמידים צעירים יותר . הניסוי בבית הספר מבוסס על הממדים הבאים : ›› סל תפקודים נחוצים לתלמידים : גמישות מחשבתית , השבחת רעיון וידע , תהליך יצרנות ( מגיבוש רעיון עד הוצאה לפועל )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help