sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:131

איתו . בעטיין של תפישות וציפיות אלו מורים נוטים להציב לתלמידים מרקע חלש מטלות ברמה נמוכה ובונים עבורם תכנית לימודים מדוללת . חשוב לנטרל קונפליקטים תרבותיים באמצעות כלים כמו ספורט ומוזיקה שיכולים לגשר בין תרבויות ומיצבים חברתיים כלכליים . אף על פי שההצעות האלה מופנות בראש ובראשונה לעוסקים בשונויות האתניות תרבותיות ולתכניות להכשרת מורים בארצות הברית , הן רלוונטיות במידה רבה גם לישראל ולמגוון השונויות שנסקרו ונידונו במסמך הנוכחי . ראוי שסוגיית השונויות תיכלל כנושא מרכזי בהכשרת מורים ותודגש בכל שלבי הפיתוח המקצועי של עובדי ההוראה . ראוי לחשוף את פרחי ההוראה ואת המורים הן לגישות תאורטיות לריבוי השונויות והן לדרכים למגוון רחב של אסטרטגיות להתמודדות עם השונויות על כל ממדיהן . לצורך זה יש לחשוב על מעבר מהכשרת מורים להכשרת מנהלים וצוותים ולראות את הגישה לנושא השונות כמשימה קבועה שכל הגורמים האלה שותפים לה . ראוי לשקול לשלב בתהליכי הכשרת המורים גם את גישת הפדגוגיה הביקורתית . זוהי גישה כוללנית הרואה בשונות חברתית ובאפליה מובנית תולדה של יחסי כוחות בחברה ובחינוך . נדרשת חשיפה של מקורות האי שוויון כדי להיאבק בו באמצעות חינוך לשינוי . לפי גישה זו על המורה לשאוף לעורר בתלמידיו רצון לשנות את המציאות ולא רק להסתגל אליה . עליו לנהל איתם דיאלוג של ביקורת כלפי הסדר החברתי ושל מתן כבוד ל״אחר״ ולדעה האחרת במסגרת רב תרבותית . נציין שכאן אפשר להישען על הגישה הפלורליסטית של ישעיהו ברלין וחובש ועל משנתו של מיכאל רוזנק בסוגיית ההיררכיה בין ערכים . עם זאת גישת הפדגוגיה הביקורתית הרחבה אינה יכולה לבוא במקום הגישה הפרטנית של התייחסויות למגוון שונויות במגוון תחומים . שתי הגישות אינן סותרות זו את זו . אדרבה , ניתן לראות אותן כמשלימות . יש מקום לשיח החותר לשינוי פוליטי ולצדק חברתי , אך במקביל , כפי שעולה מהדיון בכל פרקי המסמך , יש להתייחס לכל פרט על פי צרכיו וכישוריו הייחודיים . השילוב של שתי הגישות בהכשרת המורים עשוי לפלס את הדרך הנכונה להתמודד עם ריבוי שונויות ואף לחוג אותו , על מנת להבטיח חינוך לכל אחד , שיהיה בהכרח גם חינוך לכול .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help