sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:130

ואינם נוטלים חלק במתרחש סביבם . בקבוצה הקטנה תופעות כאלה נדירות יותר , ולכן קבוצות קטנות שכיחות יותר בגן הילדים . לעתים קבוצות כאלה נוצרות באקראי , ולעתים הגננת היא זו שמארגנת אותן במכוון . כמו בבית הספר , גם בגן השמה המכוונת לקבוצות קטנות מושתתת לעתים קרובות על רמת יכולת אוריינית או מתמטית . וכמו בהקשר של בית הספר , גם בהקשר של הגן אין תמימות דעים לגבי יעילות החלוקה על בסיס יכולות והישגים . אשר לילדים ברמה הגבוהה , יש מחקרים המראים שהצבתם בקבוצה משלהם מאפשרת לגננת לאתגר אותם ולהעלות את רמת הפעילות שלהם , ומנגד יש מחקרים המובילים למסקנה שלא קיים הבדל מובהק בין הישגי הילדים מהרמות הגבוהות בקבוצות הומוגניות לבין הישגיהם בקבוצות הטרוגניות . יש מידה רבה של הסכמה שאצל ילדים ברמה ממוצעת , פעילות בקבוצה הטרוגנית עדיפה על פעילות בקבוצה הומוגנית . הקושי העיקרי נוגע לילדים בעלי ההישגים הנמוכים . ילדים כאלה נשכרים בדרך כלל פחות מהשמה בקבוצות נפרדות , ייתכן שהם אפילו חווים קיפוח כתוצאה ממנה . נראה שהגננות מאתגרות אותם פחות , והדבר מנציח את הישגיהם הנמוכים בגן ועלול לגלוש בהמשך גם לכיתות הראשונות בבית הספר . ייתכן שעבורם עדיפה פעילות פרטנית . בארץ ובעולם מיושמות תכניות התערבות רבות המכוונות לעידוד הישגים בגן תוך הפניית תשומת לב גם לרמות היכולת השונות וגם להיבטים הרגשיים חברתיים . לא ניתן לסיים את הדיון בהתמודדות עם שונויות בין תלמידים בלי לדון באופן שבו תהליכי הכשרת מורים מתמודדים עם שונויות . סקירת המצב הקיים באוניברסיטאות ובמכללות בארץ ובעולם מעלה שנושא השונויות תופס בדרך כלל מקום מצומצם מאוד בתכניות הפורמליות להכשרת מורים ( להוציא תכניות המכוונות לחינוך מיוחד , שבהן כמובן מושם מלכתחילה דגש על שונויות הכרוכות בצרכים מיוחדים . ( דוח אריאב מתווה שישה תחומי ליבה לתכניות להכשרת מורים בישראל . רק אחד מהתחומים האלה הוא שונויות , וסקר שנערך במכללות אקדמיות מראה שזהו התחום שנכלל בקורסי התכניות השונות פחות מכל תחום אחר . סקירה של המצאי המחקרי העלתה כי בעשורים האחרונים חלה עלייה מתונה בעיסוק בתחום השונות בישראל – מהיעדר כמעט מוחלט בשנות ה 70 של המאה הקודמת לשיעור של נוכחות ב 7 % עד 25 % מהקורסים שנסקרו לקראת שנת . 2000 בארצות הברית מוקדש זמן נרחב יותר לעיסוק בשונויות , אבל רובו מוקדש לשונויות אתניות תרבותיות ורק חלק קטן מהמאמץ מופנה לעיסוק בשונויות כלכליות , חברתיות , לשוניות או מגדריות . האירוניה היא שלמרות הדגש בתכניות ההכשרה על שונות תרבותית , מורים רבים מציגים בכיתותיהם התנהגות של ״עיוורון צבעים״ , אולי במגמה להצטייר כמתקדמים ונאורים . לאור זאת הציעו חוקרים בארצות הברית שתכניות הכשרה למורים ידגישו שאל למורים להתעלם מהקשרים בין גזע או מוצא לבין מיצב . עליהם להתנער מ״מיתוס המריטוקרטיה״ , המתעלם מן הקשרים האלה ומניח שהצלחה או כישלון תלויים אך ורק ביכולותיו ומאמציו של הפרט עצמו . בנוסף לכך יש להשתחרר מציפיות נמוכות של מורים מתלמידים המגיעים מרקע חלש , כמו גם מתפישות חסר , הרואות את מה שחסר לתלמיד כזה ולא את העושר שהוא מביא

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help