sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:129

עולה שחלוקה לרמות מיטיבה דווקא גם עם החזקים וגם עם החלשים . מבחינת תחושותיהם של הלומדים , יש מחקרים המלמדים על תלונות של לחץ מוגזם בהקבצות הגבוהות ועל שעמום ודילול חומר בהקבצות הנמוכות . סוגיה שחוזרת שוב ושוב במחקרים היא שללמידה בהקבצות יש השפעה שלילית על הדימוי העצמי של התלמיד ועל כמה היבטים רגשיים חברתיים נוספים . כפי שכבר צוין לעיל השמה בהקבצה נמוכה כרוכה בהטבעת תווית ( סטיגמטיזציה ) ובהנמכת ציפיות הן מצד התלמיד עצמו והן מצד מוריו והוריו . התוצאה עלולה להתבטא במוטיבציה נמוכה , ביטחון עצמי נמוך , דימוי עצמי נמוך , תסכול ומבוכה , פיתוח גישות שליליות כלפי בית הספר ותהליך הלמידה , ובסופו של דבר – כישלון . מחקרים רבים אכן מראים שלתלמידי הקבצות נמוכות יש הערכה עצמית נמוכה בהשוואה לזו של תלמידי הקבצות גבוהות . הבשורה היחידה בהקשר זה מצויה בממצאים שלפיהם יכול לחול שיפור בהערכה העצמית של תלמידי ההקבצה הנמוכה כשהם מסתגלים למצב וחדלים להשוות את עצמם לתלמידי ההקבצות הגבוהות . מתברר שבהקשר של השפעת השמה בהקבצות על הערכה עצמית מעורבים במקביל שני תהליכים פסיכולוגיים מוכרים היטב – השוואה תוך קבוצתית והשוואה בין קבוצתית . כאשר התלמיד בהקבצה הנמוכה ״פוזל לעבר״ תלמידי ההקבצה הגבוהה , הוא עלול לחוות חוסר ביטחון ביכולתו ובהישגיו הלימודיים . כאשר הוא לומד לקבל את מקומו ולהסתכל פנימה , לתוך קבוצתו שלו , הוא יכול לחוש בטוח יותר ולהשקיע יותר מאמץ בקידום . תהליך דומה אך הפוך מתרחש לא אחת בקרב תלמידים מההקבצות הגבוהות . משתמע מכך שגם לתלמידים אלו ההקבצה לא תמיד מועילה , והדברים אמורים במיוחד על מחוננים . ממצאי המחקרים העוסקים במחוננים אינם החלטיים כלל , במיוחד בהתייחס לצד הרגשי חברתי . בכיתה הטרוגנית תלמיד מחונן עלול לסבול מהצקות ובריונות , מהיעדר אתגר וירידה במוטיבציה , מחוסר הבנה מצד מורים וחברים וכתוצאה מכך מתחושת בידוד ותסכול או אפילו דיכאון . לעומת זאת , תלמיד בכיתת מחוננים נפרדת עלול למצוא את עצמו מנותק מחברת בני גילו שאינם מחוננים , ובתחרות מתמדת ומעוררת מתחים עם חבריו לכיתה שאינם פחות מחוננים ממנו . נראה אפוא שלא ניתן להצביע על אחת משתי הגישות כעדיפה , וההכרעה צריכה להיעשות בהקשר המקומי על בסיס אילוצים ושיקולים ערכיים , שהם שונים ממקום למקום . ברור שהמודל של כיתות הטרוגניות מחייב הבניית סביבה הולמת והכשרה של המורים למשימות מורכבות ועדינות . במקביל , המודל ההומוגני מחייב הקצאת משאבים רבים יותר ושעות לימוד רבות יותר להקבצות הנמוכות , הצבת מורים מנוסים דווקא בהקבצות האלה ופתיחת שערים למעבר מקבוצות נמוכות לגבוהות יותר . בשני המודלים יש לקחת בחשבון בתוך מערכת השיקולים לא רק את ההשלכות המצופות בהיבט הקוגניטיבי אלא גם , ולא פחות מכך , את אלה הנוגעות להיבט הרגשי חברתי . חלוקה לקבוצות מתרחשת לעתים קרובות לא רק בבית הספר היסודי והעל יסודי אלא גם בגן הילדים . יתר על כן , יש במחקר עדויות לכך שבגיל הרך פעילות במסגרת הקבוצה השלמה יעילה פחות מפעילויות בקבוצות קטנות . בקבוצה הגדולה חלק מהילדים אינם קשובים לגננת

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help