sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

הישגים בלימודים מושפעים במידה רבה מתחושת הרווחה של התלמיד בבית ספרו . מחקרים רבים מראים שתחושת רווחה חיובית מקדמת מוטיבציה פנימית , אמונה במסוגלות עצמית , אהבת לימוד והצבת מטרות לקידום והישג . מצבים של אושר , הנאה ומורל גבוה מעודדים מאמץ והתמדה בלמידה , משפרים את יכולת הריכוז והיצירתיות ומסייעים בביצוע מטלות קוגניטיביות מורכבות . מנגד נמצא קשר בין בעיות רגשיות וחברתיות לבין קשיי למידה וקשיי הסתגלות . אלה מצדם מעצימים את הבעיות הרגשיות ואת תחושות הכשל והתסכול . כך נוצר מעגל קסמים אכזרי שקשה מאוד להיחלץ ממנו . ההיבט החברתי קשור להישגים לימודיים לא פחות מההיבט הרגשי , עד כדי כך שקשה להפריד ולהבחין בין שניהם . במחקרים בארץ ובעולם נמצא שוב ושוב שתחושת שייכות לבית הספר ותחושת מקובלות בקבוצת השווים נמצאות בקשר ישיר עם השקעה בלמידה , השתתפות בפעילויות שונות בבית הספר ועמדות חיוביות כלפי המסגרת החינוכית . לעומת זאת תפישה שלילית של היחסים עם המורים והחברים מוליכה למצוקה רגשית , לתחושת ניכור ובסופו של דבר להישגים נמוכים בלימודים . קשרים בין מצב רגשי חברתי לבין יכולת קוגניטיבית והישגים אקדמיים מתפתחים כבר בגיל הרך . מקובלות של ילד על חבריו בגן תורמת לתחושת הנוחות שלו ולמעורבותו בפעילות החברתית , ומנבאת הישגים לימודיים בגן וגם בבית הספר . התנהגות חברתית מסתגלת , המסייעת להשתלבות במסגרת ולהצלחה בלימודים , קשורה בין השאר ליכולת שליטה עצמית . ביכולת זו , המתבטאת בדחיית סיפוקים ובוויסות של התנהגויות ורגשות , יש מידה של המשכיות . מחקרי אורך מראים שילדים המתאפיינים בשליטה עצמית בגיל שנתיים עד ארבע מגלים התנהגות מוסרית ומסתגלת גם בגיל חמש-שש ושליטה בהתנהגויות ומחשבות גם עשר שנים מאוחר יותר . יתרה מזאת , הגננות מעריכות ילדים בעלי רמה גבוהה של שליטה עצמית כפעילים ויצירתיים וכבעלי הישגים גבוהים יחסית בתחומי האוריינות והמתמטיקה . רמת הוויסות העצמי של הילד ואיכות יחסיו עם הגננת מנבאות לפעמים את ההישגים הקוגניטיביים , מעבר לציוני האינטליגנציה . יכולת ביטוי עצמי משמעותית לא פחות מיכולת שליטה עצמית . ילדים המתקשים לבטא את עצמם נתפסים כמכונסים וביישנים . ביישנות של ילדים בגן מתבטאת בתרומה דלה לשיח החברתי , בהשתתפות מצומצמת באינטראקציות חברתיות וברתיעה ממגע עם אנשים בכלל ועם אנשים חדשים בפרט . הכניסה לגן והקשר הראשון עם ילדים אחרים ועם חברי צוות בלתי מוכרים מעוררים חרדות וקשיי הסתגלות אצל הפעוט הביישן וגוררים התנהגות של דחייה מצד שאר ילדי הגן . בהיבט הקוגניטיבי ביישנות קשורה בעיקר בכישורי שפה ירודים יחסית , כפי הנראה עקב ההשתתפות המועטה בשיח הקבוצתי . יחס אמפתי ותומך מצד הגננת ועידוד חברויות של ילדים אחרים עם הילד הביישן עשויים לעזור לו להרגיש בטוח יותר ולהעלות את תחושת הערך העצמי שלו . קיימות תכניות התערבות בגן שמצביעות על אפשרות שיפור בנושאי תקשורת , ולצדן קיימות תכניות חינוכיות להורים המדגישות את עידוד הביטחון העצמי של ילדים ביישנים תוך הימנעות מהגנת יתר עליהם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help