sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

השפעת המיצב והרקע המשפחתי על היכולות האישיות ניכרת היטב כבר בגיל הרך . כשילדים ממיצבים שונים מגיעים לגן , יש ביניהם הבדלים ברורים בשפה ובאוריינות כמו גם ברמת הידע והיכולות . למעשה יש מחקרים המצביעים על היווצרות פערים כבר עם הפקת המילים הראשונות . מחקרים אחרים מראים שבגיל שנתיים נמצא פער של כחצי שנה בין אוצר המילים של ילדים ממיצב גבוה לזה של ילדים ממיצב נמוך . עם זאת יש לציין שתשומות ההורים הן למעשה גורם מתווך של השפעת המיצב על ההתפתחות הלשונית והלימודית . קיימות עדויות לא מעטות לכך שבהשוואה לאימהות ממיצב גבוה , אימהות ממיצב נמוך מדברות פחות אל ילדיהן , משתמשות באוצר מילים דל יותר ובתחביר נחות יותר . תמיכה לעקרון חשיבותו של התיווך ההורי מעבר למיצב עצמו נמצאה במחקרים שהוכיחו כי בתוך אותו מיצב , הבדלים בדפוסי אינטראקציה בין אימהות לילדיהן התבטאו מאוחר יותר בהבדלים בהישגי אוריינות של הילדים . העובדה שהשפעת המיצב אינה פועלת בחלל ריק אלא מתווכת על ידי תשומות של הורים מעוררת מחשבה – מחשבה כמעט מובנת מאליה – שגם תשומות של מבוגרים משמעותיים אחרים עשויות להיות בעלות השפעה . מכאן פתוחה הדרך לתכניות התערבות בגן הילדים שיאפשרו לילדים ממיצב נמוך לסגור , או לפחות לצמצם , פערים באוצר מילים , באוריינות , בחשיבה מתמטית ואפילו בכישורים חברתיים . תכניות כאלה אכן קיימות בארץ ובעולם . הן נשענות על שיח וקריאה , על משחקי אותיות ומילים , על מיון קלפים בצורות גאומטריות שונות , על פעולות של חלוקה , ספירה , משא ומתן ועוד . מחקרים מצביעים על הצלחה , לפחות חלקית , של תכניות כאלה כשהגננות מקדישות להן תשומת לב נאותה . עם זאת הצלחה בטווח הקצר אינה מבטיחה הצלחה לאורך זמן , וסגירת פערים באופן מוחלט היא לרוב בגדר הנמנע . ייתכן שהתכניות היעילות יותר הן אלה שמבקשות , תוך משחק והדרכה , לגעת בו זמנית בפערים של יכולת לימודית ושל התנהגות רגשית וחברתית . השונויות הקוגניטיביות אקדמיות מחד גיסא והשונויות הרגשיות חברתיות מאידך גיסא עומדות בדרך כלל במוקד ההתעניינות בהקשר של חינוך לכל אחד . בין שני אשכולות השונויות האלה קיימים קשרי גומלין רבים ומסועפים . במסמך הנוכחי מוקדשים לנושאים אלו שני פרקים ובתוכם גם התייחסות לקשרים ההדדיים . התייחסות זו מתווספת על ההתייחסויות המתבקשות בפרקים העוסקים במשפחה ובמיצב , בגיל הרך ובהכשרת מורים . השיח על שונויות רגשיות חברתיות מתייחס לטווח רחב של רגשות כגון דאגה וחרדה מול ביטחון ורווחה נפשית , וכן לכישורים חברתיים כגון אמפתיה ויכולת קבלה והבנה . בהקשר הבית ספרי נכללת כמובן גם התייחסות למוטיבציה וסקרנות , תחושות מסוגלות ושייכות לעומת חוסר אונים ותסכול , בדידות וקנאה . כל אלה קשורים בטבורם למאפייני אישיות ייחודיים כמו גם לגורמי רקע וסביבה כדוגמת הרקע החברתי כלכלי והמשפחתי שכבר עמדנו עליו לעיל . ואין צריך לומר שגם למאפייני בית הספר – האקלים , המטלות , היחסים עם המורים והחברים ועוד – יש השלכות מרחיקות לכת על רגשותיו והתנהגותו של הלומד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help