sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

בתחומים שבהם הוא חזק . גישה כזו עשויה להבטיח ברמה העקרונית חינוך לכול דרך חינוך לכל אחד על פי צרכיו ויכולותיו הייחודיים . הדיון בשונויות ספציפיות במסמך נפתח בפרק העוסק במשפחה ובמיצב חברתי כלכלי . הקשר בין פערים במיצב חברתי כלכלי לבין פערים בהישגים לימודיים מוכר וידוע היטב . בחנים ומעקבים בישראל ובמדינות אחרות ( בפרט בארצות הברית ) מצביעים בבירור על כך שבעשורים האחרונים פערי ההכנסות בין משפחות מבוססות למשפחות עניות מתרחבים ועמם מעמיקים הפערים בתחומי החינוך וההשכלה . היעדר משאבים כספיים הוא רק אחד ממרכיבי הרקע הביתי , שהוא , על פי פרסומי המכון הבינלאומי לתכנון חינוכי של אונסק״ו , המשתנה הבודד המשפיע ביותר על הישגים לימודיים . בין שכבות חברתיות גבוהות ונמוכות יש , בנוסף לפער המשאבים , גם הבדלי ערכים , אמונות , ציפיות ואורח חיים . הנורמות של רוב מוסדות החינוך הפורמלי מוכתבות במידה רבה על ידי השכבות החזקות – האליטה השולטת על ההון לסוגיו השונים . ארבעה סוגי הון כאלה מונה בורדייה : הון תרבותי ( השכלה , מדע , אמנות וכדומה , ( הון חברתי ( קשרים חברתיים , ( הון סימבולי ( יוקרה חברתית ) והון כלכלי ( משאבים חומריים . ( קיימים קשרים ענפים בין סוגי ההון האלה , וברובם ככולם שולטת האליטה המכתיבה ערכים ונורמות . כתוצאה מכך יש תואם מסוים בין תרבות הבית של תלמיד מהמעמד הבינוני או הגבוה ובין תרבות בית הספר , עובדה המקלה על הסתגלותו והצלחתו . לעומת זאת תלמיד מהמעמדות הנמוכים יותר נחשף לקשיי התאקלמות עקב חוסר תואם בין שתי התרבויות שבתוכן הוא מוצא את עצמו . נוסף לכך ידוע היטב שבשכבות החזקות הלומדים נהנים ממגוון עשיר של תגבורים , ביניהם שיעורים פרטיים , חוגים שונים , לימודי נגינה , פעילויות ספורט וכיוצא בזה . כל אלה מסייעים להגברת חוסן רגשי , ביטחון עצמי וציפיות להישגים . מנגד קיימת בהכרח תחושת חסר אצל הלומד בן המעמד הנמוך , ובעקבותיה נוצרים תסכול ואי ביטחון הממעיטים את סיכויי התקדמותו . המסקנה היא שבית הספר חייב להיות מסוגל ליצור אווירה תומכת , במיוחד עבור התלמידים מהשכבות החברתיות החלשות יותר . לשם כך לא די בהפניית משאבים נוספים , שהיא מובנת מאליה . בניגוד לכשל הנפוץ של הפניית מורים חסרי ניסיון לאוכלוסיות חלשות , יש צורך בגיוס צוות מוביל של הנהלה והוראה דווקא לאוכלוסיות האלה . צריך להעלות את ציפיותיהם של תלמידים מהמעמד הנמוך ולא להסס לדרוש מהם סטנדרטים ראויים . ואולי מעל לכול יש לחפש דרכים לבניית יחסי אמון בין מורים לתלמידים ובין בית הספר להורים ולקהילה . בהמשך לשיח על ריבוי שונויות ועל ריבוי חוזקות מסוגים שונים נציין שיש לא מעט אנשי מקצוע הגורסים כי הדרך לקדם תלמידים מרקע חלש היא חיזוק יכולותיהם הטבעיות בתחומי ספורט , מוזיקה וכדומה . הדבר יכול להתבצע במסגרת מסלולים פורמליים או במסגרת פעילויות העשרה בבית הספר . הצלחה בממד אחד עשויה להגדיל את סיכויי ההצלחה גם בממדים נוספים , ולהקל על שילובם של תלמידים משכבות חלשות בהיבט החברתי ובעקבותיו גם בהיבט הלימודי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help