sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:124

לאמת , בין חמלה לצדק , בין הצלת חיים להתרחקות מאלימות ועוד . בחלק מהמקרים יש הכרעה ברורה לטובת אחד מהערכים המנוגדים , ובמקרים אחרים הדילמה נשארת בגדר מחלוקת . היהדות , לדעת רוזנק , היא דיאלקטית ודינמית וכמו בכל תרבות יש בה שלוש ״קומות״ של ערכים : ( 1 ערכי על שאינם ניתנים להתפשרות ( 2 ערכים משותפים שלעתים מצויים בקונפליקט זה עם זה ומחייבים פשרה או ויתור ( 3 ערכים אישיים המבוססים על נאמנות עצמית ומחויבות פרטית . ערכי העל שב״קומה העליונה״ מולידים ערכים שב״קומה השנייה״ , שביניהם מתחייבת לעתים הכרעה אף שכל אחד מהם בפני עצמו משותף לכל בני אותה תרבות . כך למשל , הערך של ״עבודת האל״ ביהדות עלול להוביל להתנגשות בין ערכי קדושת החיים לבין ערכי שמירת השבת , התנגשות שמוכרעת על ידי הכלל ״פיקוח נפש דוחה שבת״ . זו התוספת החדשנית והחשובה של רוזנק לגישת ברלין בסוגיית הקשר בין ערכי העל לערכים המצויים במצבי קונפליקט . מצבי הקונפליקט הם שנותנים משמעות לערכי העל כפי שמראה הדוגמה בפסקה הקודמת . המצבים האלה ודרכי ההתמודדות איתם זורים אור על אופיה של תרבות מסוימת ועל משמעות ערכי העל שלה בפועל . מכאן קצרה הדרך למחשבה שאולי אין בהכרח ניגוד בין ״חינוך לכול״ ובין ״חינוך לכל אחד״ ( כמייצגים במידה זו או אחרת את ערך השוויון מול ערך החירות , ( ואם יש ניגוד ביניהם , אולי ראוי לא ״להתמודד איתו״ ( cope with it ) אלא דווקא ״לחוג אותו״ . ( celebrate it ) אפשר שהשאלה הנכונה היא אינה האם ייתכן ״חינוך לכול״ עם ״חינוך לכל אחד״ אלא דווקא האם ייתכן ״חינוך לכול״ בלי ״חינוך לכל אחד״ . ואפשר שהתשובה היא שרק כשיהיה חינוך לכל אחד , יהיה חינוך לכול . לכך מתייחס בהרחבה הדיון בהקדמה למסמך . הדיון מעוגן במעבר משיח על שונות לשיח על שונויות . הקושי בשילוב של חינוך לכול עם חינוך לכל אחד מיוחס בדרך כלל , בעיקר במערכות חינוך פורמליות , לשונות בין לומדים המתבטאת בהישגים מדידים בתחומים נבחרים . המציאות כמובן מורכבת יותר וקיים בה לא סוג אחד של שונות אלא מגוון של שונויות . קיימות מערכות קשרים בתוך אשכולות של שונויות אבל לא כולן קשורות זו לזו או מתואמות זו עם זו . במילים אחרות – יש שונות בין השונויות . האם עובדה זו מגבירה את הקושי שבפניו אנו ניצבים או אולי דווקא פותחת אשנב להתמודד איתו או אפילו לחוג אותו ? אנו סבורים שאשנב כזה אכן יכול להיפתח בפנינו . השיח על ריבוי שונויות מתייחס לשונויות בתחום הקוגניטיבי , בתחום הרגשי , במסגרת ובאווירה המשפחתית , במיצב החברתי כלכלי ועוד . לכל אחד מאלה הוקדש פרק במסמך . פרק ההקדמה מדגיש עם זאת שגם כשהזרקור מופנה לתחום היכולת האקדמית בלבד , אנו ניצבים בפני ריבוי שונויות . לתלמידים שונים יש צרכים שונים ומוקדי עניין ויכולת שונים . במקום להתמקד על סרגל מדידה חד ממדי ולהגדיר ״חוסרים״ בהתאם אליו , יש להתייחס ל״חוזקות״ באזורים שונים של ״מרחב היכולות״ של הלומד . זוהי גישה האמורה לאפשר ללומד להשקיע ולהתבלט

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help