sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:123

סיכום המסמך פרק זה הוא סיכום רעיוני של תוכני המסמך והוא מציג את עיקרי הדברים העולים ממנו . הוא נפתח בסקירת הרקע העיוני , ומציג מקטעים מפרקי המסמך העוסקים במשפחה ובמיצב , בהיבט הרגשי חברתי , ביכולת הקוגניטיבית אקדמית ובסוגיית הגיל הרך . הפרק מסתיים בדיון קצר בנושא של הכשרת מורים להתמודדות עם ריבוי השונויות בחברה ובחינוך . כותרת המסמך – שחינוך לכול – ולכל אחדש – אוצרת דילמה המאתגרת אנשי חינוך ברחבי העולם מימים ימימה . האם ייתכן חינוך המכוון בו זמנית לכלל ולפרט , או שמא קיים ניגוד מובנה ובלתי נמנע בין שני אתגרי החינוך האלה ? ואם קיים ניגוד כזה , האם ניתן להתמודד איתו ולהתגבר עליו ( וכיצד , (? או שמא ראוי לקבלו ולחיות איתו , אולי אפילו לברך עליו ? ואולי בעצם רק חינוך המכוון לפרט יועיל גם לכלל ? הפרק שערכים מתנגשים ובחירה בין חלופותש פרש בפנינו מצע פילוסופי רעיוני להתמודדות עם דילמה זו . הדילמה הוצגה כמקרה פרטי של הקונפליקט המוכר בין ערכי חירות ושוויון ( שהוא עצמו מקרה פרטי של שורת קונפליקטים בין ״זוגות ערכים״ כגון שלום מול אמת , צדק מול חמלה . ( הדיון בקונפליקטים אלו נשען על חזונם ותורתם של שני הוגי דעות – ישעיהו ברלין ומיכאל רוזנק . ברלין דגל בגישה פלורליסטית ולפיה בתרבויות שונות ( ולעתים גם בתוך אותה תרבות ) מתפתחים ערכים שונים ואפילו מנוגדים , אך צידוד בערך מסוים אינו שולל בהכרח הבנה והערכה של ערך מנוגד . גישתו של ברלין רואה סכנה גדולה באמונה בקיומו של פתרון הרמוני אחיד וכולל , כפי שהוכיחה בעליל התפישה הטוטלית של כמה משטרים במאה העשרים . ריבוי ערכים ומערכות ערכים הוא אם כן בלתי נמנע ולפעמים אין מנוס מלהכריע ולבחור בין ערכים מנוגדים . קיימים אולי כמה ערכי על שעליהם אין להתפשר , כמו למשל חיי אדם וכבוד האדם , אבל מתחת לאלה קיימים ערכים חשובים שעל חלק מהם צריך לפעמים לוותר ולהתפשר . אם כי עדיף כמובן לחפש עד כמה שאפשר איזון עדין , גם אם שביר , בין ערכים מתנגשים . כך או כך , יש צורך בקשב לייחודיות הסיטואציה מצד אחד – ובהתאמה להשקפת עולם רחבה מן הצד השני . מכיוון שאין בשיח של ברלין התייחסות מפורשת לערכי על , ברור שאין התייחסות לקשר בין ערכי העל לערכים האחרים , המצויים לעתים קרובות בתחרות ובהתנגשות זה עם זה . את מילוי החסר הזה ניתן למצוא כאחד הרכיבים המרכזיים בתפישתו של מיכאל רוזנק . גישתו של רוזנק מדגישה מחויבות לתרבות היהודית לצד פתיחות ליצירתיות הכלל אנושית . רוזנק רואה כמצומצם וחד ממדי את המודל המקובל בחוגים יהודיים מסוימים ולפיו מהות החיים הערכיים היא מאבק נגד היצר הרע , ומכיוון שהאדם הפשוט מושפע בהכרח מהיצר הרע , יש להשאיר הכרעות ערכיות לסמכותם המוחלטת של דמויות ״מורמות מעם״ במסגרת של לימוד תורה וקיום מצוות . ראשית , אומר רוזנק , גם בעלי הדימוי ה״מורם מעם״ אינם משוחררים מיצרים ומחטאים . שנית , הממד החשוב לחיים ערכיים אינו הקונפליקט בין ערך ליצר אלא זה שבין ערך לערך . ואכן , בספרות התלמודית והמדרשית לא חסרות דוגמאות להתנגשות בין שלום

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help