sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

ערכו מחקר פעולה אתנוגרפי בנושאים שהם בחרו . המחקרים התמקדו בנושאים שעניינו את המשתתפים בהקשר של תלמידים עולים , צורכיהם ותהליכי ההסתגלות שלהם . כל הפרויקטים כללו שלוש רמות של שיח : רמה תיאורית , רמה פרשנית ורמת הכללה מן הניסיון אל הכלל . מודל זה מאפשר לעשות שימוש בדגם של מורים החוקרים את הפרקטיקה שלהם עצמם ומחוללים שינוי באמצעות מחקרם . בכך שונה המודל הזה מן הקריאות להבין ולקבל שונות , קריאות שאינן מציעות כלים ישימים למורים ולצוותי חינוך . סיכום ומסקנות הפיתוח המקצועי של מורים אינו מסתיים עם סיום הלימודים לתעודת הוראה , אלא נמשך שנים רבות . יש לצפות שכל שלב פיתוח יתרום להתמודדות מוצלחת עם השונות בכיתה . תכניות ההכשרה צריכות לעודד בקרב פרחי ההוראה פיתוח של תפישת עולם אישית כלפי שונויות ושוויון בכיתה ובבית הספר , באמצעות דיון מעמיק בתפישות שתוארו בחלקו הראשון של הפרק . הן צריכות לפתח גם ערכים מקצועיים ומחויבות מקצועית להישגיהם של כל הילדים . רצוי שפרחי הוראה ילמדו דרכים להתמודדות עם שונויות ויתנסו במסגרת העבודה המעשית בעבודה עם אוכלוסיות לומדים שונות . בשלב הכניסה להוראה המורים החדשים צריכים ליישם בכיתות את מה שלמדו בהכשרה ולבסס את הרפרטואר שלהם בהוראה . בשלב זה הם זקוקים להדרכה ותמיכה של מורים מנוסים . למורים הוותיקים יותר בבית הספר יש השפעה על דרך ההוראה של המורים החדשים . באמצעות הצעות פדגוגיות ודיונים רפלקטיביים הם יכולים לחזק במורים החדשים אוריינטציה שוויונית כלפי הילדים . ההתמודדות עם הצד המעשי של אוריינטציה שוויונית יכולה להיות שונה , אולם כפי שהראינו , שלב המודעות , ההכרה והרפלקציה העצמית חשוב גם ללא קשר לאסטרטגיית ההתמודדות . לאחר השנים הראשונות המורים החדשים הופכים להיות מורים מנוסים שיצרו לעצמם ״שגרה״ בדרכי הוראה ורכשו ביטחון עצמי . בשלב הזה הם ״פנויים״ להוסיף כלים לארגז הכלים שלהם , והשתתפותם בתכניות לפיתוח מקצועי עשויה לחזק את יכולותיהם בהוראה . חשוב לכוון את הפיתוח המקצועי לתחומים שיסייעו להם לקדם כל ילד וילד באופן מיטבי . קורסי הכשרה וקורסים לפיתוח מקצועי צריכים להפגיש את המורים עם ההיבטים הפילוסופיים , החברתיים והפוליטיים של שונות ושונויות , ועם אוכלוסיות לומדים שונות וסגנונות למידה שונים . עליהם להציע באופן מודרך ותומך כלים ואסטרטגיות להתמודד עם השונויות ולעודד דיאלוג בין מורים בחיפוש משותף אחר פתרונות . המלצות מן האמור בפרק נובעות מספר המלצות המובאות להלן : . 1 יש לחזק את הטיפול בנושא השונויות בתכניות להכשרת מורים ובתכניות לפיתוח מקצועי . הנושא צריך לתפוס מקום מרכזי בלימודים המקצועיים ולעסוק בפיתוח מודעות לשונויות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help