sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

מחקר שנערך לאחרונה בדק מדגם ארצי של 2 , 854 מורים משתלמים ב 21 קורסי השתלמות במסגרת שאופק חדשש . המשתתפים נשאלו על היבטים פדגוגיים וסכולסטיים של הקורס , על היבטים הקשורים לתכנון הקורס , על אופי הלימודים בו ועל תרומתו לכישורי הוראה , הרחבת ידע , רפלקציה ומסוגלות בהוראה . התחום האחרון שנבדק רלוונטי למסמך זה . מממצאי המחקר עולה כי תרומת הקורס דורגה באופן בינוני בלבד , ובהשוואה לשני ההיבטים האחרים , תחום זה קיבל את הדירוג הנמוך ביותר . עם זאת יש לציין כי מבין ההיגדים שבדקו תרומה , זכה ההיגד ״הקורס מקנה ידע , תובנות וכלים שניתן ליישמם בהוראה דיפרנציאלית בכיתות הטרוגניות״ לדירוג גבוה יחסית ( אבדור , . ( 2012 ממצא זה מחזק את ההתרשמות העולה מרשימת ההשתלמויות של משרד החינוך ולפיה יש בקורסים לפיתוח מקצועי התייחסות לנושא השונות . חשוב לציין כי קורס בולט במיוחד בתרומתו למורים היה השתלמות בית ספרית בנושא שהכיתה כקבוצה חברתית לומדתש , שסביר להניח כי היא מתייחסת לשונות בין תלמידים . מחשיבה לפעולה ״בשדה״ — דוגמה לפיתוח מקצועי מוצלח הספרות מלאה בפרויקטים , גישות ותכניות לפיתוח מקצועי של מורים . בחרנו להציג מודל אחד שנראה לנו רלוונטי במיוחד למסמך זה . איזיקוביץש ( Eisikovits , 2008 ) בספרה Immigrant Youth Who Excel : Globalization ש s Uncelebrated Heroes הציגה מודל יישומי לפיתוח מקצועי של מורים . איזיקוביץש אמנם אינה מתייחסת לשלב הכשרת המורים אלא לעבודה עם צוות שלם בבית ספר , אך כאמור , היא מתארת מודל ממשי שיושם בצפון הארץ . תהליך הפיתוח המקצועי כלל לא רק מורים אלא את כל בעלי המקצוע הקשורים לעבודה בבית הספר , בכלל זה ארגונים לא פורמליים . ההכשרה בפרויקט כללה הרצאות , סדנאות ומפגשי ייעוץ בקבוצות קטנות והתקיימה לאורך שנת לימודים , בהיקף של יום בשבוע . במרכז תהליך הלימוד עמד מחקר ממשי של השותפים , והוא כלל שלושה שלבים שהתאפיינו במידת מעורבות הולכת וגדלה : ( 1 המורה כאנתרופולוג ( 2 המורה כאתנוגרף ו ( 3 המורה כמעצב ונסיין . עיקרון חשוב במודל היה היציאה מן התחום הצר של הוראה ולמידה בבית הספר אל מסגרות רחבות יותר בבית הספר ובקהילה . כך נוצרה הכרה בשונות בהקשרה הרחב יותר . בשלב הראשון של הפעלת המודל המטרה הייתה להרחיב את המודעות האנתרופולוגית של המורים באמצעות הגישה הממוקדת בבעיה . ( PBL : Problem based learning ) בשלב הזה מורים ביטאו את תפישותיהם האינטואיטיביות כלפי תלמידים שהם עולים חדשים וכלפי בעיות בתפקודם ובתפקוד משפחותיהם . הדיונים התבססו על תפישה אקולוגית , הרואה בתרבות מנגנון אדפטיבי שאוכלוסייה מפתחת כדי להסתגל לסביבתה , ועל הבנה כיצד מנגנונים אלו משתבשים עם תהליך ההגירה . בשלב השני – המורה כאתנוגרף – הכירו המשתתפים שיטות מחקר אתנוגרפיות ( כגון תצפית ) והתמודדו עם מגבלות של צופה משתתף באיסוף נתוני המחקר . הקניה של מיומנויות מחקר למורים מניחה שהללו ישתמשו במיומנויות האלה ויפתחו גישה רפלקטיבית יותר כלפי עבודתם היומיומית . בשלב השלישי והאחרון , המשתתפים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help