sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

המורים במדגם ( 89 % ) משתתפים בפעילויות לפיתוח מקצועי , אך במסגרות של פעילויות קצרות ולא אפקטיביות . שיעור ניכר מהמורים מדווחים כי הצרכים שלהם בפיתוח מקצועי לא מקבלים מענה . ממצא רלוונטי עבורנו הוא , שיותר מורים ציינו שבשהוראה של תלמידים בעלי צרכים מיוחדיםש הצורך שלהם בפיתוח מקצועי גדול מאשר בכל תחום אחר . מחברי דוח המחקר מפרשים צורך זה כביטוי לשתי מגמות בחינוך בשנים האחרונות : ( 1 השילוב של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות ( המדגם לא כלל מורים לחינוך מיוחד ) ( 2 דגש הולך ומתחזק במדינות שנבדקו על מדיניות של שוויון לצד הוראה איכותית , במטרה להבטיח מענה לצורכי הלמידה של כל התלמידים באופן שווה . בשנים האחרונות , בהמשך לתהליך קודם , חל שינוי בגישה של משרד החינוך בישראל לנושא הפיתוח המקצועי של מורים , וזאת כתוצאה מהנהגת הרפורמות שאופק חדשש ושעוז לתמורהש . על פי הרפורמות החדשות , מורה עובר תהליך של הערכה במעבר מדרגה לדרגה . הכלי להערכת מורים ותיקים לצורך קידום בשכר דומה מאוד לכלי להערכת מתמחה שהוצג לעיל . הציפיות לרמת הביצוע של מורה בכל תחום עולות עם דרגת הקידום . כמו כן , המסר שמורים יקדמו את כל התלמידים מועבר באופן ברור בקריטריונים להוראה איכותית . עם זאת , בדומה להערכת המתמחים שנידונה לעיל , לא ברור כיצד הקריטריונים מיושמים הלכה למעשה . שתי הרפורמות באו באופן מוצהר לחזק את מעמד המורה , לשפר את רמת ההוראה ולקדם את הישגי התלמידים . לפי הממונה על האגף לפיתוח מקצועי של מורים במשרד החינוך , בניית תכנית עבודה לקידום מקצועי של מורים מחייבת התייחסות לאוכלוסיות שונות ולצרכים השונים שלהן . מבדיקה של אתר משרד החינוך עולה כי האגף מציע כ 800 קורסי השתלמות למורים במסגרת שאופק חדשש ( מורים ביסודי ובחטיבות הביניים ) וכ 500 קורסים למורים במסגרת שעוז לתמורהש ( על יסודי . ( הקורסים מיועדים למורי המקצוע , מחנכים ובעלי תפקידים בתחומים שונים . מהתרשמות כללית ניכר כי מרבית הקורסים המיועדים למורים ( ולא לבעלי תפקידים ) מתמקדים בשיפור הוראת תחום הדעת או בנושאי רוחב . בין הקורסים יש התייחסות לפיתוח מצוינות , פיתוח חשיבה , מגדר , שוויון ונושאים אחרים הנוגעים לשונות בבית הספר ובכיתה . מעבר לפיתוח מקצועי אישי של כל מורה , משרד החינוך מציע פיתוח מקצועי לבית הספר כארגון לומד ( אבידב אונגר , רוזנר ורוזנברג , . ( 2013 שלוש תכניות פיתוח מוצעות לבתי הספר בשאופק חדשש ושלוש תכניות מוצעות לבתי הספר בשעוז לתמורהש . מתוך אלה יש תכנית אחת לבית ספר יסודי שנראית רלוונטית לנושא השונות ושמה שחינוך והוראה ממוקדים בפרטש . שתי תכניות מתוך שלוש המוצעות לבתי הספר במסגרת שעוז לתמורהש נראות רלוונטיות לשונות : שמאפייני ההוראה והלמידה במסגרת השעות הפרטניותש ושהעמקת השיח המשמעותי בין המורה תלמיד ובין כל באי בית הספרש . תכניות אלו ממוקדות בשיפור ההוראה , אך אין לנו מספיק מידע כדי לדעת כיצד הן מתייחסות לשונות בין תלמידים . 21 מתוך שיחה של מר מוטי רוזנר , מנהל אגף אש לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה במשרד החינוך , עם הוועדה , . 6 . 9 . 2012

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help