sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:113

מתמחים שהשתתפו במחקר ארצי על תכנית ההתמחות דיווחו על מידת התועלת שהפיקו מהסדנה ומהמורה החונך בתחומים שונים הקשורים לתפקודם כמורים בבית הספר ( נאסר אבו אלהיגשא , רייכנברג ופרסקו , . ( 2006 מבין הנושאים שהתייחסו אליהם , שניים רלוונטיים להתמודדות עם שונות בכיתה : ״התאמת חומר הלימוד ושיטות ההוראה לצורכי התלמידים״ ו״מציאת דרכים להגברת המוטיבציה של התלמידים ללמוד״ . לפי המתמחים , המורה חונך סייע להם ברמה בינונית בלבד בנושא הראשון ואילו סדנת ההתמחות תרמה להם במידה מועטה בלבד . הם דירגו את התרומה של שתי המסגרות כבינונית ביחס להדרכה שקיבלו במציאת דרכים להגברת המוטיבציה של התלמידים ללמוד . תצפיות בסדנאות ההתמחות שנערכו במסגרת אותו מחקר גילו כי במידה רבה , המורים החדשים הם אכן אלה שהעלו את שני הנושאים , עובדה המצביעה על חשיבותם . נראה שיש מקום לחזק את ההתייחסות לנושאים אלו במסגרות התמיכה הניתנת למורים החדשים . מרכיב נוסף בתכנית ההתמחות הוא ההערכה . מתמחים עוברים הערכה של מנהל בית הספר , המורה החונך , המפקח וגורמים אחרים . תוצאות ההערכה בסוף השנה הראשונה קובעות אם מעניקים למורה רשיון הוראה . בחינת כלי ההערכה יכולה ללמד באיזו מידה התמודדות עם שונות מקבלת ביטוי בקריטריונים לטיב ההוראה על פי תפישת משרד החינוך . עיון בכלי מלמד על ארבעה תחומי הערכה מרכזיים , שכל אחד מהם מחולק לתחומים משניים . להלן התחומים המרכזיים , בציון תת תחומים רלוונטיים לנושא השונות : . 1 תפישת תפקיד ואתיקה מקצועית . תת התחום הראשון בסעיף זה הוא שמחויבות להצלחת כל התלמידים בהיבטים הקוגניטיביים , הרגשיים , הערכיים והחברתייםש . . 2 ידע בתחום הדעת ובהוראתו . סעיף זה כולל התייחסות להתאמת משאבים ותהליכי הוראה למאפייני תחום הדעת ולמאפייני התלמידים . . 3 תהליכים לימודיים וחינוכיים . סעיף זה כולל תכנון ההוראה וארגונה ( למשל מטרות השיעורים והתאמתן לתנאים , ( דרכי למידה והערכה ( כולל עבודה דיפרנציאלית לקידום הלמידה של כל התלמידים , ( סביבה תומכת ( כולל מהות הקשר מורה-תלמיד ושגרת מפגשים . ( . 4 שותפות בקהילה מקצועית . כאן אין התייחסות לשונות . התחום מתייחס להמשך הפיתוח המקצועי של המורה ולהיותו חלק מעבודה משותפת עם עמיתים בבית הספר ובתחום הדעת . כפי שניתן להתרשם , קידום אוכלוסיות שונות מקבל מקום ברור בכלי להערכת המתמחה . הכלי מלווה במחוון , המספק למעריך הגדרה של רמת הביצוע הראויה למתמחה בכל תחום . למרות זאת אין אנו יודעים כיצד המעריכים מיישמים את ההערכה בפועל וכיצד הם מפרשים את הקריטריונים המוצגים במחוון . יש לציין כי אף על פי שמעריכים את המורים החדשים על יכולתם לקדם את הלמידה של כל ילד וילד , בתקופה זו המורים החדשים עסוקים בעיקר

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help