sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:111

שעלה גם במחקר של גשנינגס ( Jennings ) שהוזכר בראשית הפרק . מחקר חדש יחסית שערכו פאול וריינגולד בשתי מכללות להכשרת מורים בישראל ( Paul & Reingold , in press ) חושף תמונה מדאיגה לגבי ההכשרה בתחום הרב תרבותיות . החוקרים ניתחו את הידיעון וכן מדגם של סילבוסים בכל מוסד . הם מצאו רק קורסים מעטים שמתייחסים לרב תרבותיות , וגם אלה היו קורסי בחירה בלבד . בדיקה לעומק העלתה כי קורסים אלו הוצעו לסטודנטים כתוצאה מיזמה פרטית של חברי סגל מסוימים והם אינם משקפים את מדיניות המוסד . בנוסף לקורסים העיוניים שנלמדים בתכניות ההכשרה יש רכיב חובה של התנסות מעשית בשדה . לפי מתווה אריאב רכיב זה אמור להיות בהיקף של 15-6 שעות שבועיות . במחקר של לידור וחובש ( 2013 ) נמצא כי במכללות להכשרת עובדי הוראה ממוצע שעות הלימוד השבועיות המוקדשות להתנסות המעשית בתכנית הלימודים הוא 13 . 7 וכי היקף ההתנסות משתנה ממסלול למסלול וממוסד למוסד . בתכניות להכשרת אקדמאים באוניברסיטאות ( שעוסקות בעיקר בהכשרת מורים לבית הספר העל יסודי ) הממוצע נמוך יותר באופן משמעותי ועומד על 7 . 7 שעות שבועיות בלבד . הנתון המקביל במכללות מראה כי במסלול העל יסודי במכללות ממוצע השעות של ההתנסות המעשית הוא . 12 . 9 במילים אחרות , הלומדים ללמד במסגרת הכשרה וחניכה על יסודית מקבלים פחות שעות התנסות בשדה מפרחי ההוראה האחרים , והדבר בולט במיוחד בתכניות להכשרת אקדמאים להוראה באוניברסיטאות . ממצא נוסף שעולה ממחקר זה מצביע על כך שרק ב 27 % מתוך 67 התכניות שנותחו קיימת התייחסות לשונות במסגרת ההתנסות המעשית ( לפחות באופן מוצהר . ( בנוסף , אין לנו מידע עד כמה ההתנסות המעשית בתכניות להכשרת אקדמאים עוסקת בהתמודדות של פרחי ההוראה עם שונויות בקרב התלמידים מבחינת יכולת , מוטיבציה ותרבות , ואין לנו גם מידע עד כמה ההתנסות המעשית , הן במכללות והן באוניברסיטאות , אכן מפגישה את פרחי ההוראה עם אוכלוסיות שונות של לומדים . ניתן להסיק מנתונים אלו כי הרכיב בתכנית ההכשרה הנקרא שהתנסות מעשיתש לא תורם רבות להכשרתם של המורים בנושא השונויות . למידת מורים בשנות ההוראה הראשונות הספרות המקצועית מלאה בעדויות אמפיריות לקשיים שבהם נתקלים מורים חדשים במעבר ממעמד של פרח הוראה למעמד של מורה בכיתה . מונחים כמו שהלם המציאותש Veenman , ) ( 1984 או שהלם הפרקסיסש ( Kelchtermans & Ballet , 2002 ) ( praxis ) מתארים את תגובותיהם של מורים מתחילים כאשר הם צריכים להתמודד עם משימות התפקיד ועם המציאות בבית הספר . בנוסף לאתגרים העומדים בפני כל מורה חדש , חלק מהמורים החדשים נתקלים בקשיים נוספים . כך למשל יש המוצאים עבודה בהוראת מקצועות לימוד או שכבות גיל של תלמידים שהם לא הוכשרו ללמד . במחקר שנערך על מורים בשנה הראשונה בהוראה ( נאסר אבו אלהיגשא , רייכנברג ופרסקו , ( 2006 נמצא כי מבין 390 מורים חדשים במדגם המחקר כ 20 % לימדו מקצועות לימוד שלא הוכשרו ללמדם . מרבית המורים החדשים שהוכשרו ללמד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help