sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

הכשרתם של פרחי הוראה בישראל , כמו במדינות רבות אחרות , נמשכת תקופה קצרה יחסית . על פי מתווה הבסיס ( דוח ועדת אריאב , , ( 2006 תכנית ההכשרה של פרחי הוראה צריכה לכלול בין 24 ל 30 שעות שבועיות , שמחולקות בין שני רכיבי לימוד מחייבים : א ) לימודי חינוך והוראה ( מדעי החינוך , לימודי פדגוגיה ומתודיקה ולימודי אוריינות אקדמית ומחקר ) ב ) התנסות מעשית . משך ההכשרה נע בין שנתיים לארבע שנים בתכניות ההכשרה ה״רגילות״ ( תואר ראשון , B . Ed . הסבת אקדמאים ותואר שני בהוראה . ( M . Teach לעתים נפתחות גם תכניות מואצות להכשרת אקדמאים להוראה במקצועות נבחרים . בתכניות אלו הלימודים מרוכזים במספר חודשים עד שנה . אין זה מציאותי לצפות מבוגרי תכניות ההכשרה הרגילות והמואצות להיות מוכנים להתמודד עם שונויות בקרב תלמידים , רב תרבותיות וצדק חברתי ברמה של יישום יעיל בכיתה . במגבלות של תקופת לימודים קצרה , תכניות ההכשרה יכולות רק לחשוף את המורים לעתיד לידע העיוני ולאפשר דיון בערכים הקשורים לשונויות במערכת החינוך , לעורר אצלם מודעות לחשיבות הנושא ולהעניק להם כלים בסיסיים והתנסויות מעשיות שישמשו אותם להתפתחותם המקצועית בעתיד . בהמשך נבחן את ההתייחסות לשונויות בהכשרת מורים , הן בתכנית ההתמחות בהוראה למורים בשנים הראשונות בשדה והן בתכניות של משרד החינוך להמשך הפיתוח המקצועי של מורים ותיקים . ניתוח המצב הקיים יכול לסייע בזיהוי החוליות החזקות החלשות ברצף ההכשרה של מורים בארץ בנושא השונויות . הכשרת מורים ושונות בישראל בניסיון לעמוד על התייחסות לנושא השונויות , הגיוון והחינוך הרב תרבותי נבדקו המתווים החדשים להכשרת מורים של המועצה להשכלה גבוהה ( דוח ועדת אריאב , ( 2006 ותכניות לימודים במוסדות להכשרת מורים . מתווה אריאב מפרט תכנים מרכזיים ( תחומי ליבה ) שבהם ״יש לתת מבט כולל מחד והתמקדות בחטיבת הגיל מאידך״ . נושאי הליבה אינם קורסים אלא צריכים לבוא לידי ביטוי בתכנית הלימודים ובהתנסות המעשית לרוחבם של כל תחומי ההכשרה . מתוך ששת תחומי הליבה שהמתווה מונה , התחום השישי מתייחס להכשרת מורים לנושא השונות : ״תהליכי הוראה-למידה לתלמידים עם צרכים שונים ומרקע חברתי תרבותי שונה״ ( הדגש שלנו . ( מחקר שבחן את יישום המתווים ( לידור וחובש , , ( 2013 ניתח 67 תכניות הכשרה לתואר B . Ed . וארבע תכניות הכשרה לתואר שני בהוראה ( M . Teach ) ב 21 מכללות אקדמיות להכשרת מורים בכל מסלולי ההכשרה : הגיל הרך , בית הספר היסודי , בית הספר העל יסודי , חינוך מיוחד ורב גילי . נמצא כי שיעור הקורסים שבהם הייתה התייחסות מוצהרת כלשהי לכל אחד מששת תחומי הליבה נע בין 17 % ל . 26 % תחום הליבה שנכלל בקורסים בשיעור הנמוך ביותר היה זה שמתייחס לשונות . יש לציין כי התחום שנכלל במספר הגבוה ביותר של קורסים היה הנושא של אספקטים ערכיים חברתיים ומוסריים , שאולי עוסק בשונות וצדק חברתי באופן עקיף .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help