sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:108

למרות הידע והניסיון שרכש במהלך השנים , הוא ממשיך ללמוד ולהתפתח . הספרות המקצועית מכירה בצורך של מורים להמשיך ללמוד ולהתפתח מעבר להכשרה הראשונה שלהם , ונפוצים בה מושגים כמו שלמידה לאורך החייםש ( Life Long Learning - LLL ) ושפיתוח מקצועי מתמשךש . ( Continuing Professional Development - CPD ) בכל המושגים יש הכרה במורכבות מקצוע ההוראה ובהיקף העצום והמשתנה של ידע וכלים הדרושים ליישום הוראה טובה . פיימן נמסר ממפה ומגדירה את המשימות המרכזיות בלמידת הוראה בשלושת השלבים הראשונים . ( Feiman-Nemser , 2001 ) ( Central Tasks of Learning to Teach ) במיפוי נמצאת התייחסות ישירה ועקיפה לנושא השונות . בשלב ההכשרה הראשונה למשל יש ציפייה מפרחי הוראה לבחון ולברר את עמדותיהם לגבי הוראה טובה ולפתח הבנות לגבי לומדים , למידה וסוגיות של שונות . ( ״ issues of diversity ״ ) בשלב ההתמחות ( הכניסה למקצוע ) מצפים ממורים ללמוד על ההקשר שבו הם מלמדים ( כולל מאפייני התלמידים וקהילת בית הספר , ( על בניית תכנית הוראה שמגיבה לצורכי התלמידים ועל יצירת אקלים כיתה שבו כולם לומדים . כפי שהיא מסבירה , בשלב זה המורים החדשים לומדים ליישם הלכה למעשה את הידע ואת הכלים שרכשו בתקופת ההכשרה . לפי פיימן נמסר , רק בשלב הפיתוח המקצועי מורים יכולים ללמוד לעומק על הוראת תחום הדעת , ואז הם מרחיבים ומעמיקים את הידע , המיומנויות והכישורים שלהם . ניתן להבין מהמיפוי כי היכולת של מורים להתמודד עם שונות נרכשת באופן הדרגתי . בשלב ההכשרה המורים לומדים את הנושא ובכניסה להוראה הם חייבים להתמודד איתו מדי יום , הלכה למעשה . יכולת ההתמודדות שלהם מתחזקת עם הניסיון ועם המשך הלמידה במסגרות שונות ( השתלמויות , קהילות למידה וכדומה . ( המחקרים אינם מעלים מסקנה חד משמעית בדבר תרומתם של תכניות הכשרה ושל לימודים במסגרות של פיתוח מקצועי – ליעילות ההוראה של מורים . הריס וסס למשל Harris & Sass , ) ( 2011 ניתחו בסיס נתונים גדול מאוד במדינת פלורידה במטרה לקשור בין הישגי תלמידים לבין מאפיינים נבחרים של מוריהם ( נתוני כניסה לתכנית ההכשרה , סוג תכנית ההכשרה , ותק בהוראה , רכישת תארים גבוהים , השתתפות בפיתוח מקצועי ועוד . ( ממצאי מחקרם הצביעו על היעדר קשר בין ההכשרה שקיבלו המורים ונתוני הפתיחה שלהם לבין הישגי התלמידים , על קשר לא עקבי בין איכות ההוראה ובין פיתוח מקצועי של המורים ועל קשר חיובי בולט בין הניסיון של המורה בהוראה לבין הישגי התלמידים . הממצאים היו מעט שונים בניתוח לפי מקצוע ההוראה ודרגת החינוך , ונמצא כי ההשפעה של הניסיון והמשך הלימודים משמעותית במיוחד בהוראת המתמטיקה . יש לציין כי החוקרים עצמם מזכירים את הקושי המתודולוגי לקשור בצורה ברורה וחד משמעית בין איכות ההוראה של מורים לבין ההכשרה שקיבלו , הניסיון שלהם במקצוע והשתתפותם בפיתוח מקצועי פורמלי . 19 תיאור מפורט של שלבי ההתפתחות של מורים מוצג בספר שעל הרצףש שיצא לאור ב 2013 בעריכת ד״ר שרה שמעוני וד״ר אורית אבידב אונגר וגם בדוח מחקר של דרורה כפיר , שלומית אבדור ורוני ריינגולד מ . 2006

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help