sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:107

אינם מכינים את המורים לזהות מצבים של חוסר שוויון ולא נותנים להם כלים ליצור סביבות למידה שוויוניות . הם אינם מציגים רב תרבותיות כתנועה פוליטית שבמרכזה צדק חברתי . יחד עם זאת , ראוי לשאול בהקשר של מחקר זה האם הגדרת המושג שרב תרבותיותש אינו רחב מדי ועל כן התמונה העולה ממנו אינה מספקת ? וגם : האם מורים רגישים לשונות מתמודדים איתה בצורה אחרת מאשר מורים הסבורים ששונות היא נגזרת של כוחות פוליטיים ? התייחסות לנושא השונויות בתהליך הלמידה והפיתוח המקצועי של מורים הדיון עד כה שם דגש על הכשרת מורים לפני כניסתם לעבודה , אך למידה של מורים לא מסתיימת עם קבלת תעודת הוראה ממוסד אקדמי . כמו בכל מקצוע , הפיתוח המקצועי הוא תהליך ארוך וממושך , כפי שמסבירה שרון פיימן נמסר : ( Feiman-Nemser , 2001 : 1026 ) לא חשוב כמה תכנית ההכשרה הייתה איכותית , יש דברים שניתן ללמוד רק בעבודה . הלימודים בהכשרה נותנים את היסודות ומאפשרים התנסות בהוראה . המפגש הראשון עם הוראה אמיתית מתרחש כאשר המורה המתחיל נכנס לכיתה שלו . אז הלמידה מתחילה ברצינות . פיימן נמסר טוענת כי השנים הראשונות בהוראה חשובות במיוחד . הן משפיעות על המשך העיסוק במקצוע ומעצבות את הפרקטיקה של אלה הממשיכים לעסוק בו . השיבוץ בבית ספר , התמיכה הפדגוגית , הרגשית והאקולוגית ( כלומר , העזרה שהמורה החדש מקבל כדי ללמוד את הנורמות והנהלים המאפיינים את השגרה הארגונית בבית הספר , רש למשל ( Vonk , 1995 שהמורה החדש מקבל בכניסתו למקצוע וההזדמנויות המוצעות לו להרחבה ולהעמקה של ידע – כל אלה תורמים לטיב ההוראה שלו , וגם לזהותו ומחויבותו המקצועית . כיום נהוג להתייחס להכשרת מורים כרצף למידה שכולל ארבעה שלבים מובחנים . השלב הראשון הוא ההכשרה הראשונה ( pre-service training ) במוסד להשכלה גבוהה . השלב השני מתרחש בשנות ההוראה הראשונות . בארץ ובמדינות רבות בעולם המורה החדש משתתף בשלב זה בתכנית התמחות ( סטאזש ) ממשלתית או מקומית . במרבית התכניות , המורה המתחיל מקבל ליווי מקצועי ממורה חונך . בשלב השלישי המורה מוגדר כמנוסה . הוא בעל ביטחון עצמי , ידע פרקטי מבוסס ורפרטואר מתפתח של מיומנויות תכנון , הוראה והערכה של למידה . בשלב זה הוא בשל לבחון באופן מושכל יותר את הצרכים של כל התלמידים בכיתתו ולהתנסות באסטרטגיות ודרכי הוראה חדשות . בשלב הרביעי , שנמשך עד הפרישה מהעבודה , המורה מוגדר כמומחה . 18 לפי ההגדרה של משרד החינוך מורה מתחיל הוא מורה בעל ותק בהוראה של עד שלוש שנים ( זילברשטרום , . ( 2013 לאחר מעמד של ״מתמחה״ ( השתתפות בתכנית הסטאזש ) וקבלת רשיון הוראה , המורה מוגדר כ״מורה חדש״ . למורים אלו מוצעים קורס או סדנה לעובדי הוראה חדשים , בהיקף של 40 שעות ( במקום 60 שעות בתקופת הסטאזש ) ו 20 שעות ליווי של מורה חונך . עדיין לא נחקרו תחומי הסיוע שניתנים במסגרות אלו למורים החדשים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help