sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:106

מורים ליישום ערכים של חברה הומנית וצודקת , במגמה לעורר בדור הצעיר רצון ויכולת לשנות מציאות ולא רק להסתגל אליה . הכשרה ברוח זו מעמידה במרכז השיח בבית הספר פדגוגיה של דיאלוג . המודל הביקורתי שולל הכשרה הממוקדת בהקניית מיומנויות וטכניקות של הוראה ומבקש לחנך את המורים להיות אינטלקטואלים משני מציאות היוצרים בדרך של דיאלוג את התשובות שלהם למצבי ההוראה והחינוך . מודל זה מציג בפני פרחי ההוראה דרישה לטרנספורמציה אידאולוגית : ממצב של הסתגלות והסכמה לסדר החברתי הקיים – לגיבוש עמדה של ביקורת כלפי הסדר החברתי . גובר מתאר כיצד השיח של הפדגוגיה הביקורתית והכשרת המורים המוצעת לאורה שונה מהשיח הפרופסיונלי המקובל במודלים השולטים כיום בהכשרת המורים בעולם ובישראל . זהו שיח אידאולוגי חברתי לוחם . לדעתו , דיאלוג צריך להתקיים קודם כול בין פרח ההוראה לבין מוריו , וההכשרה צריכה לכלול מרכיב משמעותי של למידת תרבות , היסטוריה , פוליטיקה ואמנות . גובר מונה שלושה עקרונות מרכזיים שצריכים להיות בתכנית ההכשרה : ( 1 בממד העיוני : הכשרה תאורטית השכלתית , המחייבת גם לימוד נושאים מעבר לתחום החינוך , לצורך פיתוחה של יכולת התמודדות אינטלקטואלית ואידאית עם המרכיבים הלא הומניים ( כלשונו של גובר ; הכוונה כנראה לכוחות לא שוויוניים , גורמים מנצלים וכדש ) של החינוך והחברה . ( 2 בממד המעשי אסטרטגי : הכשרה לפיתוח הכישורים של פרח ההוראה לקיים שיח דיאלוגי עם תלמידיו . ( 3 בממד המעשי טקטי : הכשרת מורים המבטאת סינתזה בין הקניית עמדות וכישורים ידועים לבין פיתוח דרכי חקירה וגילוי תוך כדי הקניית ידע ועמדות . שאלות העולות בהקשר זה הן היכן ההתייחסות להכשרה בתחומי התוכן הספציפיים ? האם מאבק כוחות חברתי פוליטי הוא מהות מרכזית של מערכת החינוך ? ראוי לציין כי רבים מהתומכים במודלים הביקורתיים נוטים להצגה דיכוטומית של המציאות . מדבריו של גובר למשל , עולה השאלה האם עיסוק בידע פדגוגי תוכני של מורים ( מה שגובר מכנה ״מיומנויות וטכניקות של הוראה״ ) סותר עידוד תפישה של צדק חברתי בקרב מורים ? תשובה אחת עולה ממחקר שערך פאול גורסקי . ( Gorski , 2009 ) גורסקי ניתח 45 סילבוסים של קורסים העוסקים ברב תרבותיות ומועברים בתכניות להכשרת מורים ברחבי ארצות הברית . רק 29 % מהקורסים נקטו את הגישה הביקורתית והתייחסו לחינוך בנושא של רב תרבותיות מנקודת המבט של יחסי כוח וחוסר שוויון בחברה . מרבית הקורסים ( 58 % ) הסתפקו בעידוד של מודעות ל״אחר״ וקבלתו בחברה , ואילו בשאר הקורסים ( 16 % ) התלמיד ״האחר״ נתפש בכלל כנמצא מחוץ להגמוניה . גורסקי הסיק כי מורי המורים שמלמדים את הקורסים בנושא של רב תרבותיות תופסים את תפקידם בעיקר בהקניית רגישות וסובלנות כלפי קבוצות שונות , אך הם

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help