sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

החברתית תרבותית והקוגנטיבית הישגית . לטענת העורכים , אף על פי שעמדות המורים הן חשובות , בישראל נפוץ יותר הדגם של יישום ״מלמעלה למטה״ ולכן בחרו העורכים לפנות למומחים האחראים לשיטות שיושמו בדרך זו , שמן הפיתוח אל השטח , שכן חשוב יותר לבחון את הרעיונות והמטרות של המפתחים . ספרם של ריץש ובן ארי הציג בפירוט את שיטות ההוראה הבאות : למידה פעילה , הוראה מותאמת , למידה על פי סגנונות קוגניטיביים , למידה לקראת שליטה , למידה שיתופית והוראה מורכבת . עורכי הספר מציעים בסופו גם סקירה השוואתית בין השיטות , הבוחנת אותן לפי ממד השונות ( חברתית או קוגנטיבית , ( מטרות השיטה והאמצעים להשגתה , הרקע התאורטי שלה , יישומה בבית הספר , יעילותה ותנאים להפעלה אפקטיבית שלה בבית הספר . למשל : תנאי מוקדם לעצם ההפעלה של כל אחת מהגישות הוא מסר ברור מרשויות החינוך לגבי החובה לאמץ דרכי הוראה חלופיות בכיתה ההטרוגנית . דוגמה נוספת שעורכי הספר מתייחסים אליה היא הקמת צוותי עבודה של מורים , שיוכלו להתמודד ביתר קלות עם המשימה הכבדה של שינוי גישות ההוראה הנהוגות . הצעה נוספת היא פיתוח חומרי למידה ייעודיים , אם כי יש לציין שהעורכים מביעים כמה הסתייגויות מהצעה זו . ריץש ובן ארי ( 1994 ) מחלקים את הגישות לשתי קבוצות : א ) כאלה שמחייבות שינוי ערכי , שינוי מהותי בתפישות ההוראה ובעמדות כלפי מקומם של המורה והתלמיד ( למשל למידה שיתופית , הוראה מורכבת ) ב ) כאלה שבהן המורים נדרשים בעיקר ללמוד כלים ולהתנסות בהם ( למשל למידה לקראת שליטה . ( בכל מקרה , הכותבים מתייחסים לשינויים בעיקר ברמת בית הספר ובהתפתחותו המקצועית של המורה , ואינם נוגעים בשלב ההכשרה להוראה . גישה אחרת לחלוטין לעיסוק בשונויות רואה בהתמודדות עמן מאבק חברתי פוליטי . גישה זו היא הגישה הביקורתית המוצגת להלן . פדגוגיה ביקורתית הספרות על הכשרת מורים נחלקת לשתי מגמות לפחות : יש חוקרים הרואים את עיקר ההתמודדות של מורים עם שונויות בתחום הדעת של כל אחד מהם , ויש כאלה שתופשים את המורה המחנך ככוח המניע להתמודדות עם שונות בהיבט החברתי פוליטי באמצעות פדגוגיה ביקורתית . הפדגוגיה הביקורתית עוסקת בשוויון והיעדר שוויון ובאפליה מובנית שהיא תולדה של יחסי כוחות בחברה ובהיסטוריה של החינוך ומחזקת את המבנה החברתי כלכלי הקיים . הפדגוגיה הביקורתית שמה לה למטרה לחשוף את מקורות האי שוויון ולהיאבק בהם באמצעות חינוך לשינוי . במאמרו על הכשרת מורים ברוח החינוך הביקורתי , מבקש גובר ( 2000 ) לחזק אצל המורה הצעיר תודעה של שליחות חברתית ומוטיבציות ערכיות בעלות אופי לוחמני שעיקרן מאבק בניצול בני אדם או שימוש בהם , בכלל זה דיכוי ושימוש מוסווים , האופייניים לחברה הקפיטליסטית , הטכנו צנטרית והפוסט מודרניסטית . לטענתו המודל הביקורתי מבקש לחנך

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help