sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

לשונות : חלקן רואות את השונות כאינהרנטית ולכן הן מחייבות למידה ורכישה של דרכי התמודדות , וחלקן רואות בה משהו שיש לשרש , במטרה להגיע לזהות לאומית אחידה . בכל מקרה , לטענת נייטו , אין להתייחס למסמכי עמדה וחזון של בתי ספר בגלל ההפרזה והכלליות שמאפיינות אותם , ומכיוון שאין להם דבר עם הפרקטיקה היומיומית של מורים . מורים צריכים ללמוד כיצד לקדם את הלמידה של כל תלמידיהם , ולפתח סביבות למידה שהן חינוכיות ומקדמות . נייטו מדגישה כי בהתייחס לפערים הגדולים בהישגים של תלמידים מרקע שונה , יצירת שוויון בתנאים ובהזדמנויות צריכה להיות הדאגה העיקרית בהקשר של חיים עם שונות . לטענתה , הדגש על רב תרבותיות כחזות השונות הוא בעייתי . ציון וכיבוד של שונויות celebrating ) , ( diversity למשל על ידי קיום תכניות מיוחדות , אירועים אתניים , ארוחות רב תרבותיות וכדומה – הם חסרי משמעות אם אין התמודדות אמיתית עם היעדר שוויון מבני בבתי הספר . אי אפשר להסתפק בהכשרה של ״מורים ייעודיים״ האמורים להתמודד עם שונות בהישגים בשפה ובתרבות . ההכשרה צריכה לכלול את כל המורים , כי המטרה היא להוציא את העיסוק בשונות מתוך הנישות הייחודיות לו ולהרחיב אותו לכלל בית הספר . נייטו אף מציעה לשקול לעודד קבלה של מועמדים להוראה שנחשפו לרעיונות של רב תרבותיות ושיש להם ניסיון רב תרבותי קודם בהוראה . לבסוף , נייטו רואה בהתמודדות עם שונות מסע טרנספורמטיבי ארוך שנים , שבמהלכו המורה לומד ומשתנה . היא מעודדת את המורים להכיר בזהויות של תלמידיהם ולקבל אותן , ללמוד את מציאות חייהם , לפתח איתם יחסים משמעותיים ולהפוך בעצמם ליותר רב תרבותיים . מה צריכה לכלול הכשרת מורים בתחום של התמודדות עם שונויות ? מילנר ( Milner , 2010 ) מדגיש מאוד את חשיבותו של החינוך לשונות בהכשרת מורים . לשיטתו , ללא קשר לסוג תכנית ההכשרה , הכשרת המורים צריכה לכלול את ההכנה שלהם להתמודדות עם שונות וצדק חברתי , ושוויון הוא המשימה המאתגרת ביותר בשדה ההכשרה . מילנר תולה חלק מהאחריות לחינוך לא מספק של פרחי ההוראה בנושא השונויות – בחוסר מודעות ובידע לא מספק של מורי המורים במוסדות להשכלה גבוהה . מילנר מציע חמישה מוקדים או דגשים שאליהם ראוי להתייחס כבר בשלב ההכשרה בהקשר של חינוך והכרה בשונויות בין תלמידים : ( 1 התעלמות של מורים מהבדלים בצבע או במוצא אתני : ( color blindness ) לטענת מילנר , מורים הנמנעים מלהתייחס לגזע או מוצא ורואים אותו כלא רלוונטי להצלחת התלמידים מתעלמים מן ״הפיל שבחדר״ . מורים המאמצים אמונות , אידאולוגיות , מושגים ודרכי הוראה הלוקים בעיוורון כזה מחמיצים לדעתו מאפיינים חשובים של תלמידיהם . התוצאות עלולות להיות שיקול דעת לא מספק בהתייחסות לשוני בין תלמידים במהלך התנסויות בכיתה , בבית הספר ובחברה 17 טענה זו עולה גם אצל במחקרה של Jennings שנידון לעיל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help