sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

מדורגים לפי היקף העיסוק בתכניות ההכשרה , היו אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים , שונות הנובעת משפה , שונות כלכלית , שונות מגדרית ושונות באוריינטציה מינית . ממצא מפתיע של המחקר הוא שלא נמצאו כמעט הבדלים בין תכניות ההכשרה המיועדות למורים בבתי ספר יסודיים לבין כאלה המיועדות למורים בבתי ספר על יסודיים , אף על פי שאפשר היה לצפות שנושאים מסוימים – שונות מינית למשל – יודגשו בבתי הספר העל יסודיים . הטענה העולה במאמר היא שהיקף הטיפול בשונויות הוא תוצאה של העדפותיהם של מורי המורים , העוסקים בהיבט הרב תרבותי יותר מאשר בהיבטים אחרים . לפיכך , וכמשתקף מהספרות העולמית בהקשר של הכשרת מורים לעיסוק בשונויות , ההיבט הרב תרבותי ישמש בפרק זה מעין מקרה מבחן שממנו אפשר יהיה להשליך גם על שונויות אחרות . חלקו הראשון של הפרק עוסק בתפישות שונות של הכשרה להוראה בהקשר של שונויות בקרב תלמידים . החלק השני מציג גישות להתמודדות עם שונויות בהכשרת מורים , ואילו החלק השלישי עוסק בתהליך הלמידה של מורים לאורך הקריירה שלהם וקושר אותו לרכישת ידע ומיומנויות רלוונטיים להתמודדות עם שונויות בקרב תלמידים . בחלק זה נפרט בנושא תכניות ההכשרה והפיתוח המקצועי של מורים בישראל . בסוף הפרק מובאים סיכום והמלצות . הוגנות , צדק חברתי ושוויון בתכניות להכשרת מורים לחברה ציפיות רבות ממערכת החינוך ובתי הספר , ביניהן פיתוח ידע בתחומי דעת שונים , סלילת הדרך לניידות חברתית , תירבות ( enculturation ) לחברה המקומית ולתרבות הרחבה יותר והכנה לאזרחות משמעותית . מכיוון שבתי הספר עומדים בפני אתגרים רבים במילוי ציפיות אלו עבור כלל התלמידים , יש להבטיח הוגנות ( equity ) בתחום החינוך . דוח של ה National ( NRC , 2012 ) Research Council המציע מסגרת עדכנית לחינוך מדעי והנדסי בכיתות גןי״ב , רואה במטרה של קידום צדק כזה מטרה ראשונה בחזית המאמץ הלאומי לשיפור מטרות החינוך וכן פרקטיקה שתומכת בלמידה והגשמה עבור כל התלמידים . הדוח מקדיש פרק שלם להוגנות ( equity ) ושונות ( diversity ) בנושאים של התנסויות בלימודים , הישגים וביצועים במדע ובהנדסה . ״הוגנות״ , קובע הדוח , ״היא ביטוי לצדק חברתי , ומאופיינת בקריאה לתיקון חוסר צדק היסטורי כלפי קבוצות בחברה שלא זכו לטיפול מספק של בתי הספר ולכן קיבלו סיכוי קטן יותר להצליח בקריירה בתחומים בעלי יוקרה חברתית וכלכלית״ . הסיבות להיעדר הוגנות הן רבות ומורכבות וזוכות להסברים רבים . דוח ה NRC מתייחס לשתי סיבות עיקריות : הראשונה היא הקשר בין הישגים לא מספקים לבין הזדמנויות לא מספקות ללמידה בבתי הספר , בקהילות ובאזורים שונים . הסיבה השנייה היא גישה להוראה שאינה מכילה ( inclusive ) כלפי אוכלוסיות תלמידים מגוונות ואינה מעודדת אותן להצליח . 15 לדיון מפורט בגורמים אלה והשפעתם על הלומד רש פרק בש , ששונות ברקע המשפחתיש . A Framework for K-12 Science Education : Practices , Crosscutting Concepts and Core Ideas 16 ( NRC , 2012 )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help