sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:99

פרק : 6 התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים ובפיתוחם המקצועי כפי שעלה מהפרקים הקודמים , היבט מרכזי בהתייחסות של מערכת החינוך לשונויות בקרב תלמידים נוגע לידע של מורים , למיומנויות שלהם , לציפיותיהם ולעמדותיהם . חשוב שמורים יכירו את המאפיינים החברתיים והתרבותיים של תלמידיהם ויבינו כיצד הרקע הזה משפיע על תפקוד הילדים בבית הספר , הן אקדמית והן רגשית . בנוסף לכך , מורים צריכים להכיר אסטרטגיות הוראה שונות , לדעת כיצד להתאים אותן לתלמידים ולהיות מסוגלים ליישמן כהלכה בכיתה . הם צריכים לדעת כיצד להעסיק בפעילויות לימודיות תלמידים מרקע שונה ובעלי יכולות וכישורים שונים וכיצד ליצור בהם עניין ומוטיבציה . ״ארגז כלים״ עשיר חיוני כדי שמורים יוכלו לקבל על בסיס יומיומי החלטות מושכלות בנוגע להוראה . תיארנו את העשייה המגוונת שגילינו בבתי הספר שבהם ביקרנו וגם הצגנו מגוון של פרויקטים שהופעלו בבתי ספר לקידום אוכלוסיות תלמידים חלשות . למדנו מהם שאפשר לפעול בהצלחה לצמצום הפערים בין תלמידים . עם זאת נוכחנו לדעת כי אין מרשם אחד לארגון ההוראה בכיתה ואין מרשם אחד לאסטרטגיות לקידום ילדים שונים . במצב זה נשאלת השאלה האם , כיצד ומתי רוכשים המורים את הידע הדרוש להתמודד עם שונויות ? בפרק דלהלן נעסוק בסוגיה הזאת . על אף מגוון השונויות הקיימות בין תלמידים , הספרות העדכנית בתחומים של התמודדות עם שונויות בהכשרת מורים והתפתחותם המקצועית עוסקת בעיקר בנושאים של רב תרבותיות ומגוון חברתי . כך למשל , חיפוש מידע לפי ההגדרה שהטרוגניות של כיתותש הניב ספרות רבה משנות ה 70 וה 80 של המאה הקודמת . לעומת זאת , חיפוש לפי הערך ששונותש , ( diversity ) הניב מספר עצום של תוצאות , אך רובן התייחסו לשונות אתנית תרבותית . חיזוק למוקדי העניין העכשוויים בתחום של הכשרת מורים ופיתוחם המקצועי נמצא במחקר רחב היקף שנערך בארצות הברית . המחקר בדק תכניות הכשרת מורים ב 142 אוניברסיטאות , המכשירות כ 30-23 אלף מורים בשנה . ( Jennings , 2007 ) המחקר עסק במספר שאלות רלוונטיות לפרק זה : ( 1 באיזה חלק של תכניות ההכשרה מתייחסים לשונות ? ( 2 אילו שונויות זוכות לתשומת לב רבה יותר ? ( 3 כיצד מעריכים מרכזי התכניות את האתגר הטמון בשילוב נושאים של שונות בתכניות ? ( 4 האם יש מתאם בין עמדות וידע בנושאי שונות של מורי מורים לבין עמדות פרחי ההוראה ? ממצא מעודד של המחקר היה שמרבית התכניות עוסקות בנושאי שונויות באופן רוחבי ורב פעמי . אבל ההיבט העיקרי בדיון על שונויות היה ההיבט התרבותי אתני . היבטים אחרים ,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help