sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

לעצמם . בשיחה של הוועדה עם עופר רימון , שעמד בראש מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך , הדגים רימון את פורטל התוכן החינוכי והדגיש את יכולת הבחירה של המורים בשיעורים מתוקשבים שונים לפי שיקול דעתם . חלק מספקי התוכן השונים המורשים על ידי משרד החינוך ( שעת הדעתש למשל ) מאפשרים חלוקת משימות דיפרנציאליות לתלמידים ומעקב באמצעות הטכנולוגיה אחר התקדמות התלמידים באופן שכולל לעתים גם זיהוי של קשיים העולים במהלך הלימוד . ככלל , מצטבר בשדה הטכנולוגיה החינוכית ידע רב על , adaptive learning סביבת למידה המתבססת על התפישה שלכל לומד יש סגנון למידה משלו ומנסה להתאים את אופן הלימוד ללומד . הטכנולוגיה יכולה לתרום גם מעקב שיטתי ומיפוי שיטתי של התלמיד ולהקל על השיתוף בידע הנצבר על תלמיד – כפי שנעשה למשל בקריית חינוך ניסויית שדרורש – ובכך לסייע בטיפול בו . ועדה זו לא סקרה את הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה מעין זו . בפרק זה הצגנו מודלים שונים הנענים , כל אחד בדרכו , לאתגר השונות האקדמית בין תלמידים – הן מודלים המופיעים בספרות הבינלאומית ונדונים בה בהרחבה ( כאן התמקדנו בעיקר בארגון ההוראה בהקבצות לעומת ארגונה בכיתות הטרוגניות ) והן מודלים המיושמים בבתי ספר שונים בישראל שבהם ביקרה הוועדה . המסקנה העיקרית העולה מסקירתנו זו היא כי אין זה מציאותי , ואף לא רצוי , להתבונן במודלים השונים ולתרגם אותם ל״מתכונים״ שכל בית ספר יכול לאמץ ולהצליח . ההפך הוא הנכון . כל מודל וכל תכנית הם תלויי הקשר . כל אחד מבתי הספר שנסקרו הדגיש כיצד התכנית שבנה ויישם נשענה על כוח האדם , על האתוס הבית ספרי , על המשאבים שעמדו לרשותו , על הבנתו את צורכי תלמידיו ועוד . ניתן לטעון , ובצדק , כי בית ספר מסוים אינו מתמודד עם הקשיים , האילוצים וההקשר שאיתם מתמודד בית ספר אחר . עם זאת , בכל בית ספר הודגמה חשיבה לא שגרתית על מאפייני בית הספר , צרכיו ונקודות החוזק שלו , חשיבה שאפשרה פדגוגיה ייחודית . בקריית החינוך שדרורש למשל , גודלו של בית הספר , מאפיין שנתפס בדרך כלל כחיסרון , תורגם ליתרון בזכות חשיבה יצירתית על מערכת השעות , בזכות ההתעקשות להציב את התלמיד וקידומו במרכז , ובזכות ניצול המספרים הגדולים כדי להעשיר את מגוון הבחירה לתלמידים . גם עבודתה האינטנסיבית של יחידת ההערכה בבית ספר זה מתבססת כולה על הסגל , והושגה באמצעות חשיבה אחרת על עבודתו . דוגמה נוספת : בבית הספר שמשגבש שברו ( בפועל ) קירות של כיתות כדי לאפשר לתלמידים עבודה שיתופית יזמית בחלל גדול יותר . המאפיינים החשובים שנצפו בשטח הם אמונה בנכונות הדרך שבית הספר בחר , התלכדות סביב חזון ואתוס , אמונה ותמיכה בסגל ואמון בינו לבין ההנהלה , הצבת רף ציפיות גבוה מכל תלמיד ( ושל כל איש סגל מעצמו , ( הצבת התלמיד במרכז – על צרכיו , רצונותיו ונקודות החוזק והחולשה שלו , הקשר ההדוק עם העולם שמחוץ לבית הספר ולבסוף מאפיין שבעינינו הוא רב חשיבות : השאיפה לשפר את הרווחה הנפשית של התלמיד בבית הספר מתוך תפישה הוליסטית של תפקוד מיטבי , ולא מתוך הסתכלות מצומצמת על הישגים אקדמיים . כל המאפיינים הללו מהווים לדעתנו את הלקח שניתן להפיק מפרק זה ואת הבסיס להמלצות שראוי לגזור ממנו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help