sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:94

רב תרבותיות בבתי הספר שבהם ביקרה הוועדה דווח על שימוש מועט בשונות התלמידים כמשאב יקר ערך בלמידת עמיתים . אמנם במספר בתי ספר מושם דגש על למידה שיתופית ואף על הערכת עמיתים , אך רק בית ספר אחד ציין במפורש את השונות כערך בתהליך הלמידה . בספרות קיימים מגוון נושאים ורעיונות לשימוש בשונות התלמידים כמשאב ללמידה . דוגמה שיושמה בישראל היא למידה על ״תרופות סבתא״ שרווחו בתפוצות שונות , כדרך ללמוד על מערכת החיסון בגוף . דוגמה נוספת היא תכנית לימוד משותפת שפותחה במרכז גילה לחינוך אזרחי ודמוקרטיה הפועל בירושלים במסגרת הכיתות העל אזוריות של מנח״י . התכנית יועדה לתלמידי תיכון יהודים חילונים , יהודים דתיים וערבים ועסקה בנושא של ריבוי תרבויות בירושלים כהרחבה לתכנית לימוד באזרחות Goldberg , 2013 ; Matusov , 2009 ; Pollack & Ben-David ) . ( Kolikant , 2012 לי ( Lee , 2004 ) פיתחה עקרונות פדגוגיים הנסמכים על ההון התרבותי של תלמידים מקבוצות מיעוטים . יתרה מזאת , ישראל היא מדינת מהגרים וחיות בה אוכלוסיות יהודיות ולא יהודיות מגוונות . הוועדה לא סקרה את הפן הזה של השונות , למרות חשיבותו , ויש מקום לבחון אותו בהמשך . מבחינת הספרות העוסקת ברב תרבותיות כמשאב מתברר כי עולות מהשטח תכניות ובמקביל מצטבר ידע מחקרי אמפירי . רסניק למשל ( 2009 ) סקרה שלושה בתי ספר בישראל שאימצו מודלים פדגוגיים רב תרבותיים . רסניק טוענת כי גישת ההטמעה , שבה נדרש המהגר לשכוח את תרבות המוצא שלו בד בבד עם הצנחתו לתחתית הסולם החברתי , ערערה בישראל את האמון במודל ״כור ההיתוך״ . את מקומו תפסו תאוריות רב תרבותיות המצדדות בהכרה בתרבויות השונות . על פי רסניק , הגישה הרב תרבותית שואפת לעצב לילדי קהילה מסוימת זהות אלטרנטיבית על ידי חיזוק הנראות החיובית של הקהילה , מהלך שיתרום לחיזוק הביטחון העצמי והדימוי העצמי של התלמידים ויביא בתורו לשיפור הישגיהם בבית הספר ולשיפור הישגיהם התעסוקתיים והחברתיים בעתיד . כך למשל , גישת ה״זהות המשחררת״ בבית ספר שקדמהש מעודדת נראות מזרחית חיובית על ידי הדגשת הזכות לשוויון והכבוד ליצירה המזרחית , ועל ידי מאבק גלוי בהגמוניה החברתית המפלה . בבית הספר ששבח מופתש מבקשים לייצר נראות רוסית חיובית המשלבת בין תרבות ושפה רוסית למצוינות מדעית וחוויה יהודית וישראלית , מתוך תפישה שכך יוכלו התלמידים למצוא עיסוקים המתויגים כבעלי סטטוס חברתי גבוה יחסית ולהתמודד בהצלחה עם נראות שלילית של התפוצה . רסניק מעלה שאלות רבות על האפקטיביות של גישות אלו ועל הזיקה בין הזהות הקהילתית לזו הקולקטיבית . היעדר שיח על הפוטנציאל הטמון בטכנולוגיה כמענה לשונויות קוגניטיביות בבתי הספר נעדר כמעט לגמרי שיח העוסק בפוטנציאל של טכנולוגיה ככלי להשגת מטרות שונות , אף על פי שטכנולוגיה יכולה למנף את התכניות והיעדים השונים שבתי הספר מציבים 14 אפשר ללמוד עוד על התכנית באתר מרכז גילה : . www . gilocenter . huji . ac . il

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help