sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:92

››› בבית הספר שוררים סדר ומשמעת , והאווירה בטוחה ומוגנת . ››› יחסי בית הספר-הקהילה-ההורים תומכים בלמידה . ››› המנהל רואה את עצמו כמנהיג פדגוגי ופועל בהתאם . ממצאים אלו שמים את הדגש על העשייה הבית ספרית , ורובם עולים בקנה אחד עם התנאים להבטחת הצלחתו של בית הספר ( תנאים שנמנו בסעיפים הקודמים של פרק זה , ( בין אם בית הספר יבחר במודל ההטרוגני ובין אם במודל הדיפרנציאלי . הבאנו ראיות לכך ששמירה על רף אקדמי וציפיות גבוהות מכלל התלמידים הן תנאי הכרחי להצלחת הטיפול בשונות קוגניטיבית בכל מודל של ארגון ההוראה . כאן אנו רואים גם את הכיוון ההפוך : המאפיינים שמונה לזוט ( Lezotte , 2001 ) מדגישים כי מענה לשונות תלמידים הוא מהותי בהפיכת בית הספר לאפקטיבי יותר . במילים אחרות , התאמת ההוראה לפרט והתחשבות בשונות התלמידים היא גם גורם מניע המאפשר לבית הספר להיות אפקטיבי . כפי שנכתב בהקדמה למסמך זה , הוועדה ביקרה במסגרת עבודתה בחמישה בתי ספר . כל אחד מבתי הספר האלה הציע מענה רב ממדי להיבטים שונים של השונות בין התלמידים . בתי הספר האלה כמובן אינם מייצגים אך הם מספקים ״הוכחות קיום״ לכך שאפשר ליישם בישראל הוראה מצוינת במסגרות שונות של ארגון הלמידה תוך התחשבות בצורכי התלמידים . להלן נתייחס לממדים מרכזיים שבלטו לעינינו בסיורים בבתי הספר וכן בפגישות שקיימה הוועדה עם מנהלים ואנשי חינוך אחרים במועדים שונים . צמצום פערים כלפי מעלה : בתי הספר שבהם ביקרה הוועדה הדגישו את המאמץ הנעשה כדי לצמצם כלפי מעלה פערים בהישגים האקדמיים . כחלק ממאמץ זה הוזכרו שלושה מנגנונים : האחד הוא הצבת רף ציפיות גבוה מהתלמידים . במרכז החינוך שליאו באקש נעשה הדבר בשיתוף עם התלמיד ובמעקב מתמשך אחר התקדמותו . בתיכון הגליל הוזכר גם שיתוף בית הספר כולו בהצלחתו של כל מורה במשימה זו . המנגנון השני הוא שימוש בהוראה דיפרנציאלית , בין בתוך הכיתה , כפי שהדבר נעשה במרכז שליאו באקש במסגרות ההטרוגניות , ובין באמצעות הסללה כפי שנעשה בתיכון הגליל . בקריית החינוך דרור מושם דגש רב על גמישות מערכתית ואיגום משאבים , ומאורגנות קבוצות לימוד הומוגניות המאפשרות מענה לצורכיהם של תלמידי הקבוצה . המנגנון השלישי הוא מתן תמיכה רגשית לתלמידים , טיפוח תחושת המסוגלות העצמית האקדמית שלהם ובניית קשר אישי ויחסי אמון בין המורים לבינם . מודל הוליסטי המשלב הישגים עם רווחה נפשית : בתי הספר התאפיינו בשילובים שונים של דאגה להישגים בלימודים וטיפוח הרווחה הנפשית של התלמידים . שילובים אלו כללו למשל בניית ״מעטפת טיפול״ ומינוי ״מנהל מקרה״ לתלמידים הזקוקים לכך ( מרכז חינוך שליאו באקש , ( הגדרת תכנית לימודים אישית עבור כל תלמיד ( שהגלילש , קריית חינוך ניסויית שדרורש ( מתן כלים , הערכה ומשוב גם במישורים הלא לימודיים ( קריית חינוך ניסויית שדרורש ) ודגש על פיתוח מיומנויות תפקוד לא רק בתחומי הלימוד ( שמשגבש . ( תכנית חאלו״ם שפותחה על ידי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help