sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:90

מלקי וחובש ( Mulkey et al ., 2005 ) ערכו מחקר ארוך טווח בארצות הברית במטרה לבחון קשרים ארוכי טווח בין הוראת מתמטיקה בהקבצות ובין מאפייני התלמידים . שאלת המחקר שהגדירו החוקרים הייתה : כיצד משפיע השיבוץ של תלמידים בהקבצות במתמטיקה בכיתה חש על משתנים אקדמיים ופסיכולוגיים של אותם תלמידים בכיתות יש וי״ב ? בבסיס המחקר עמדה הטענה כי ההבנה של השפעת ההקבצות על התלמידים תהיה עמומה כל עוד לא יפותח כלי מקיף שיעריך את ההשפעות לאורך זמן , תוך התייחסות להיבטים אקדמיים , חברתיים ורגשיים . המחקר התמקד בעיקר בתלמידים חזקים ( אם כי כלל תלמידים מכל הרמות ) והתייחס לשתי תאוריות מתחרות בהקשר של השפעת ההקבצות על תלמידים אלו . תאוריה אחת גורסת כי תלמידים חזקים מרוויחים משהותם בהקבצה גבוהה פחות מאשר משהותם בכיתה הטרוגנית ( אפקט ה , Big Fish Little Pond רש ( Marsh , 1987 ותאוריה שנייה גורסת כי תלמידים חזקים מרוויחים משהותם בהקבצה גבוהה יותר מאשר משהותם בכיתה הטרוגנית , משום שההוראה בהקבצה הגבוהה איכותית יותר . במחקר השתתפו 8 , 900 תלמידים בשלושה מרווחי זמן : כיתה חש , כיתה יש וכיתה י״ב . המחקר עשה שימוש בנתונים שנלקחו מסקר ארצי ( National Education Longitudinal Survey ) שנערך בשנים . 1994-1988 הסקר מתייחס למשתנים כגון עמדות כלפי מתמטיקה , דימוי עצמי , בחירת קורסים במתמטיקה בתיכון וכמובן ציונים במתמטיקה . נערכו פילוחים על פי מגדר ומוצא אתני . מלקי וחובש מצאו כי למידה בהקבצות השפיעה לטובה על ההישגים המאוחרים יותר , הן בקרב החזקים והן בקרב החלשים . יחד עם זאת נמצא כי ללמידה בהקבצות היו השפעות שליליות במישורים החברתיים והרגשיים . נמצאה השפעה שלילית של למידה בהקבצות על הדימוי העצמי של תלמידים חזקים , במיוחד בנים , וייתכן שההשפעה השלילית הזאת פגעה גם בהישגיהם . המחקר של מלקי מעניין במיוחד , משום שהוא מצביע יותר מכול על מורכבות הנושא . לפי מלקי וחובש ההישגים במתמטיקה משתפרים , אך יש פגיעה במישורים החברתיים והרגשיים . מסקנה זו מחזירה אותנו לדילמת הערכים המתנגשים . כפי שציינו , תמונת המחקר מראה שוב ושוב כי אין ולא יכולים להיות כלים אוניברסאליים להכרעה בדילמה זו . העוסקים בחינוך מתמטי מפרשים את ממצאי המחקרים בהתבסס בעיקר על האמונות החינוכיות שלהם ועל ניסיונם המעשי המצטבר . משום כך , אנו חוזרים ומדגישים כי ההכרעה בסוגיה צריכה להיעשות בהקשר המקומי של כל בית ספר ובית ספר . בחלקים הבאים של הפרק נציג הגדרות למושג בית ספר אפקטיבי , נעמוד על החשיבות שבמתן אוטונומיה למנהלים לצורך החלטה על מודל ההוראה המתאים לבית ספרם ונביא כמה תיאורי מקרה מההקשר הישראלי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help